Overslaan en naar de inhoud gaan

mHealth, een korte introductie

Een nieuw jaar, een nieuw gezicht, een nieuw onderwerp. Zoals Richard Otto op MobileMarketing.nl aan het begin van het jaar al aankondigde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar voor ik jullie de diepte inneem, is het wellicht goed mHealth aan jullie voor te stellen, want niet iedereen is namelijk even bekend met het onderwerp mHealth als ik zo eens om me heen pols.

related partner content for mobile comes here

mHealth valt eigenlijk onder eHealth - het toepassen van informatie- en communicatietechnologie ten dienste van de gezondheidszorg - en kan feitelijk gezien worden als mobiele gezondheidszorg. Het is één van de grootste technologische doorbraken van onze tijd, waarbij door middel van mobiele apparaten, waaronder de smartphone en tablet, informatie kan worden aangeboden over gezondheid en gezondheidszorg. De verwachting is da in 2016 meer dan 5 miljoen mensen hiervan gebruiken zullen maken en dat er meer dan 140 miljoen downloads zullen zijn van mHealth gerelateerd apps.

In 2012 heeft minister Schippers van VWS aangegeven dat de inzet van mHealth in Nederland zal zorgen voor tal van voordelen in de zorg, waaronder vrijheid, zelfredzaamheid en veiligheid van patiënten, maar ook dat het een oplossing biedt voor het naderende personeelstekort en stijgende kosten.

Maar voordat we op de banken staan te juichen, want dit klinkt allemaal erg fraai, is het belangrijk om te realiseren dat de implementatie van mHealth nogal moeizaam verloopt. De sterke weerstand in de gezondheidszorg tegen verandering vertraagt de implementatie van het innovatieve mHealth namelijk. De aanwezigheid van nieuwe technologie is niet genoeg. De brede implementatie van mHealth vraagt om veranderingen in het gedrag van partijen die hun belangen proberen te beschermen. Voor de zogenaamde innovators zal de uitdaging het grootst worden, aangezien de verbeteringen waar mHealth voor kan zorgen (zoals op de patiënt gerichte zorg en meer aandacht voor preventie) een ontwrichting gaan betekenen voor de manier waarop gezondheidszorg wordt verstrekt. Om te kunnen slagen dienen de innovators zich een weg te banen door allerlei systemen met een conservatieve cultuur, die in hoge mate gereguleerd en zeer gefragmenteerd zijn en die dikwijls tegenstrijdige prikkels afgeven. In Nederland is dit zichtbaar door de versnippering van vele initiatieven bij individuele zorgverleners. Kortom, hierin zit hem een behoorlijke uitdaging.

Maar laat deze uitdagingen even voor wat het is en laten we eens kijken naar de twee belangrijkste partijen die gebruik zullen gaan maken van mHealth, de patiënt en de zorgverlener. Wat zijn voor hen de belangrijkste redenen om mHealth te omarmen?
Allereerst de patiënt. De belangrijkst redenen voor hem om gebruik te maken van mHealth is toegang tot goede zorg, het reduceren van de kosten en meer controle krijgen over de zorg.
Als we kijken naar de zorgverlener, dan kan mHealth voor wat hen betreft met name een bijdrage leveren op het gebied van hogere kwaliteit en betere efficiëntie.

Kortom, met mHealth wordt de patiënt partner in het zorgproces en krijgt meer regie. Hij raakt betrokken, leer zichzelf en zijn gezondheid beter kennen en dat alles zorgt voor Empowerment, iets waar de zorg het meeste baat bij heeft! De arts zal ook voordelen ervaren. Deze kan continu data bekijken en analyseren en beoordelen en denkt voortaan in interventie-minuten in plaats van -maanden.

Tot slot, ondanks dat mHealth nog redelijk in de kinderschoenen staat, er nog veel uitdagingen zijn om mHealth tot een succes te maken, maar het geloof er wel is bij de minister en ook bij steeds meer andere betrokkenen, een paar uiteenlopende voorbeelden van mHealth in de praktijk:

- Fysiotherapeut Janno Barlage is de bedenker van de Fysio24 app. Barlage gaf overigens toe dat toen hij voor het eerst over de iPad hoorde hij dacht 'wat moet je ermee?'. Nu is hij echter groot voorstander van M-health. Hij ontwikkelde de Fysio24 app. Daarmee kunnen mensen 24 uur per dag, 7 dagen in de week gebruik maken van de expertise van fysiotherapeuten. Je kunt als het ware de fysiotherapeut in je zak meenemen en betaalt via een bundel (vergelijkbaar met belbundel). De app is echt uitgegaan van de behoefte van de patiënt, aldus Barlage. Via VideoConferencing kan online behandeling en diagnostiek plaatsvinden. Dat vergt wel een andere houding en kennis van de fysiotherapeuten, gaf Barlage toe. Dat gaat bij jongere mensen meestal meer vanzelf. De beta-versie van de app wordt dan ook op dit moment ook getest door een groep jonge fysiotherapeuten.

- Zorgverzekeraar VGZ heeft onlangs een app gelanceerd op het gebied van medicijnen. De Medicijnen-app herinnert de gebruiker van de smartphone er vanuit zijn broekzak aan wanneer het tijd is om de medicatie in te nemen. Binnenkort kan de gebruiker ook intoetsen of hij bijwerkingen ervaart en lezen hoe het andere gebruikers vergaat.

- Huisarts René Fonville is naast huisarts ook ontwikkelaar geweest van een aantal apps. Dokter thuis was de eerste app. Na invoer van een klacht geeft de app een zelfzorgadvies inclusief eventuele verwijzing naar de huisarts.

Tot zover. Beschouw dit als een aftrap van een mooi nieuw onderwerp. Volgende keer zal ik de verschillende stadia belichten die nodig zijn om te komen tot een mHealth app. Ook zal ik vanaf nu regelmatig een aantal casuïstieken beschrijven en beoordelen.

MobileMarketing.nl 2012

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in