Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketingmanagers schuiven verantwoordelijkheid voor website af

Ruim driekwart van de senior marketingmanagers is niet betrokken bij het beheer van de website. Webcommunicatie wordt grotendeels…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het cms-softwarebedrijf ondervroeg in april 2008 100 senior marketingmanagers en 100 senior IT-managers in de Verenigde Staten en Groot Brittannië.

related partner content for mobile comes here

Wat blijkt: In de Verenigde Staten is maar liefst 88 procent van de senior marketingmanagers niet betrokken bij het beheer van de website. In Groot Brittannië ligt dat percentage op 67 procent. De webcommunicatie binnen bedrijven met meer dan 500 medewerkers in de US en UK wordt grotendeels overgelaten aan IT en junior marketingcommunicatiemedewerkers.

Uit het onderzoek blijkt verder dat IT- en marketingmedewerkers niet op de hoogte zijn van het aantal mensen dat werkt aan de corporate website. Ook is het voor de meeste onduidelijk bij wie de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het online kanaal ligt.

De situatie in Nederland is niet veel anders, zo blijkt uit een klein vragenrondje onder Nederlandse IT en marketingmanagers. Ook hier is bij veel bedrijven de verantwoordelijkheid voor de websites verdeeld over meerdere afdelingen. Behalve marketing en IT worden ook customer service, ontwerpers, HR en finance genoemd als betrokken afdelingen. De uiteindelijke eindverantwoordelijkheid ligt in de meeste gevallen bij de afdeling communicatie of IT.

Rob Bode, sales director SDL Tridion Nederland: ‘Wij zien ook in Nederland een zekere mate van versnippering terug. Wat betreft het online kanaal, is het niet altijd even duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is. Wel zien wij in tegenstelling tot de VS en Groot Brittannië een duidelijke toename van de betrokkenheid van marketing bij de websites.’

Meer onderzoeksgegevens:

  • In de VS is 33 procent van senior marketingmanagers betrokken bij het beheer van de website.
  • Implementeren van veranderingen aan de website: 32 procent in de VS en 12 procent in Groot Brittannië.
  • Monitoren van website-activiteiten: 37 procent in de VS, 21 procent in Groot Brittannië.
  • Implementeren van veranderingen aan de website: 80 procent in de VS en 48 procent in Groot Brittannië
  • Monitoren van website activiteiten: 82 procent in de VS, 49 procent in Groot Brittannië
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in