Overslaan en naar de inhoud gaan

Levi: Second Life is een hype

Marketing Live! is nog in volle gang, maar als eindredacteur van een tijdschrift zit je soms muurvast aan een deadline... Vandaar dat ik…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

is nog in volle gang, maar als eindredacteur van een tijdschrift zit je soms muurvast aan een deadline...
Vandaar dat ik alleen de ochtend heb meegemaakt.

related partner content for mobile comes here

Het ochtendprogramma bestond uit een lezing van Alfred Levi, Daan Quakernaat en een gesprek tussen de laatste drie Marketeers of the Years, Hans Hagenaars (Postbank), Alexander Ribbink, TomTom en René Frijters, oprichter en directeur Alex.

Hier een korte samenvatting van Alfred Levi's verhaal.

Levi zei dat hij het nu eens leuk vond zijn lezerspubliek live te zien.

Mensen die Levi kennen, weten dat hij marketeers wakker wil schudden uit hun passiviteit. Dat deed hij ook nu weer.

Lef en durf
Het ontbreekt marketeers aan lef en durf, meent Levi. Niemand weet hoe marketing er in 2010 uit zal zien en dat zorgt voor veel onzekerheid. Welke route dient er te worden gekozen? Hoofdredacteur Theo van Vugt liet in zijn inleidende praatje zien dat uit onderzoek blijkt dat marketeers vinden dat ongeveer de helft van de marketeers overbodig zijn. Een schokkende constatering, en voor Levi het bewijs dat er helemaal verkeerd over marketing wordt gedacht.
'Er wordt in de verkeerde richting gedacht. Marketing dient in de kern van elk bedrijf te zitten. Het gaat niet om een functie, maar het moet een lijnelement van de organisatie zijn.'
Voor Levi is het simpel: een bedrijf moet rondom marketing worden opgebouwd.

Het zijn onzekere tijden voor de marketeer. 'Wie wil nog naar de boodschap luisteren? Bovendien, consumenten zijn het geloof voorbij. Het draait niet meer om woorden, maar om daden.'Dat vergt een aanpassing van het handelen van de marketeer. 'Marketeers moeten leren er te zijn wanneer de klant dat wil', aldus Levi. 'De ouderwetse dienstbaarheid zoals we die ooit van Kotler hebben geleerd is nog steeds relevant. Hij dient alleen in een nieuw jasje te worden gestoken.'

Drug
Voor mij bewees Levi zijn expertise door Second Life een hype te noemen. En hij haalde scherp uit naar alle marketeers die nu bang zijn iets van de hype te missen en met een diep plons in het Second Life-gebeuren springen.
'Second Life is voor mij niets meer dan een uit de hand gelopen hype. Als ik marketeers spreek die in Second life zijn gestapt, hoor ik: "Ik doe maar mee, misschien leer ik wat". Second Life is niets meer dan een drug voor mensen die niet tevreden zijn met hun echte leven. Vroeger gingen ze een shotje in Amsterdam halen om vervolgens de alledaagse werkelijkheid aan te kunnen, nu duiken ze uit onvrede in de virtuele wereld.

'Het is typisch voor onze generatie marketeers achter de hypes aan te hollen. Heeft helemaal geen zin! Zorg er voor dat je een voorloper bent. Neem bijvoorbeeld ABN Amro die in Second Life stapt: het Amerikaanse Wells Fargo deed dat al een jaar eerder.'

Levi's advies: zie Second Life als een experiment, een ontwikkeling in interactiviteit waar marketeers vandaag de dag mee te maken hebben.

Naast een voorloper willen zijn, moeten marketeers zich ook gaan beseffen: alles wat naar midelmaat riekt, is ten dode opgeschreven.

Levi gooide ook Giep Franzens stelling overboord dat 50 procent van het geïnvesteerde reclamegeld weggegooid is, maar dat men alleen niet weet welke helft. 'Het is geen vijftig procent, het is negentig procent.' Alles wat buiten innovatie valt, is weggegooid geld, meent Levi.

Geen geld meer weggooien
'Ik ben er heilig van overyuigd dat het ouderwetse advertising ten dode is opgeschreven', zei Levi tegen de zaal. 'We moeten niet meer lukraak geld weggooien.'
Het feit dat er zo veel geld wordt verspild, is de reden dat marketeers zo'n slechte naam hebben in het bedrijf. 'We moeten geen geld meer weggooien, we moeten geld gaan verdienen.'

Levi had nog vijf tips voor het luisterende publiek:
1. Draai de verrekijker om. De ontvanger dient centraal te zien, niet de zender. Marketeer: zoek de consument op!
2. Help mensen met het consumeren van media. Geef een reden tot kiezen in de wereld van overvloed.
3. Media convergentie. Content heeft zoveel potentieel. Probeer consumenten over de volle breedte te bereiken.
4. Insight rules the world. Algemene kennis als insight zien, heeft geen zin. Ga op de huid van de consument zitten.
5. Neem een voorbeeld aan Jan Marijnissen, wees eerlijk, oprecht en transparant.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in