Overslaan en naar de inhoud gaan

Laat met je leven spelen!

Dat moeten ze vorig jaar gedacht hebben toen het Amerikaanse congres concept 'Games for Health' naar Europa werd gehaald, of nog preciezer:…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat moeten ze vorig jaar gedacht hebben toen het Amerikaanse congres concept '' naar Europa werd gehaald, of nog preciezer: naar Amsterdam! Tijdens dit congres laten diverse sprekers en bedrijven zien hoe games en de mechanieken van games gebruikt kunnen worden in de belangrijkste groeimarkt van Philips: Health! Oftewel spelen met gezondheidszorg.

related partner content for mobile comes here

Er zijn wereldwijd inmiddels diverse voorbeelden waarin game-mechanieken worden toegepast binnen de Gezondheidszorg. Uiteraard, het veelbesproken voorbeeld, 'Remission' waarbij kinderen met kanker kunnen zien wat chemotherapie en bestraling nu feitelijk doet in het menselijk lichaam en dat het bedoeld is om alleen de slechte cellen aan te pakken, maar dat helaas daarbij ook de goede lichaamscellen soms worden aangetast. Anderszijds zijn er de games die dokters dagelijks te trainen in hand-oog coördinatie, snelheid van handelen en werken onder stress. En verder zijn er veel Nederlandse bedrijven die games ontwikkelen voor ziekenhuizen, zoals en . Deze games hadden onder andere betrekking op 'praten over condoomgebruik', het hoe en waarom van SOA's en agressie in de gezondheidszorg.

Een groot misverstand dat nog steeds leeft onder leken is dat games alleen maar 'leuk' moeten zijn en over luchtige onderwerpen moeten gaan. Maar juist games lenen zich bij uitstek voor het behandelen van complexe en diepgaande onderwerpen. Spelers worden namelijk 'meegezogen' in de spelwereld die wordt aangeboden en vergeten de wereld om zich heen zodra ze gegrepen worden door de magie van het spel. Daarom vinden we het ook zo moeilijk om met spelen te stoppen als we eenmaal 'aan de gang zijn'.

Op 5 en 6 november 2012 wordt dus voor de tweede keer het Games for Health Europe congres georganiseerd in het Muziekgebouw aan het IJ te Amsterdam. Dit internationale congres richt zich op alle aspecten van Serious Gaming in de gezondheidszorg. Keynote spreker tijdens het congres is onder andere Martin de Ronde, ex Lost Boys en ex Guerrilla Games (makers van de wereldwijde kaskraker Killzone-reeks exclusief verkrijgbaar op de Sony Playstation 3).

Er is ook een! Deelnemers die zich hebben ingeschreven voor Games for Health Europe kunnen een prijs van €200.000 winnen met een idee voor een nog te ontwikkelen spel. Dat geldt dus ook voor stervelingen als jij en ik! Afgelopen editie waren er 69 pitches. Het idee HeartVille won deze prijs in 2011. Het is een sociaal spel, dat bedoeld is om de leefstijl van voornamelijk psychiatrische patiënten te verbeteren. Deze mensen hebben een gemiddelde levensduur die 25 jaar korter is dan normaal. De prijs is bedoeld om het idee om te zetten in een werkelijk spel. Zorgverzekeraar CZ stelt de prijs ter beschikking.
Daarnaast organiseert Microsoft een 'Development Camp' voor Windows 8 en geeft hiervoor weg!.

Je kunt je tot aanstaande vrijdag 2 november nog aanmelden voor het congres via

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in