Overslaan en naar de inhoud gaan

Inkoop A-merken veel te duur

Supermarkten hebben gelijk als ze A-merkfabrikanten stevig het mes op de keel zetten om hun verkoopprijzen te verlagen. Hun prijzen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt de Consumentenbond op basis van een geheime lijst van in- en verkoopprijzen, waarover de bond beschikt. De GPD/regionale kranten maken daar melding van. Merkfabrikanten zijn woest en menen dat de bond hier geen zinnig woord over kan zeggen.
'Wij hebben een complete in- en verkoopprijzenlijst van een grote supermarktketen in handen gekregen en de prijsverschillen zijn soms ongelooflijk groot', zegt algemeen directeur Felix Cohen van de Consumentenbond. 'Een pak koffie van Douwe Egberts van 500 gram werd voor 2,49 euro ingekocht, terwijl een huismerk-koffie 1,34 euro kostte aan inkoop. De supermarktketen is dan ook gedwongen de koffie van Douwe Egberts met verlies voor 2,29 euro in het schap te leggen, anders is het prijsverschil met de verkoopprijs van het huismerk van 1,79 euro veel te groot.’

related partner content for mobile comes here

De Consumentenbond geeft nog een paar voorbeelden uit de lijst die ze kreeg toegespeeld vanuit de supermarktbranche. Wasa Knäckebröd is voor 1,02 euro ingekocht en ligt voor 0,85 cent in de winkel. Het geld wordt verdiend met het huismerk-Knäckebröd: inkoop 0,55 cent, verkoop 0,69 cent. Of pindakaas. Inkoop Calvé-pindakaas: 1,23 euro, verkoopprijs 0,97 cent. Huismerk-pindakaas: inkoop 0,69 eurocent, verkoop 0,82 eurocent.

Volgens Cohen zijn de A-merken veel te veel geld kwijt aan reclame en staan ze als beursgenoteerde bedrijven vaak onder druk van de aandeelhouders om goede cijfers te realiseren.
Philip den Ouden, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelensindustrie (FNLI), reageert woedend. 'Knap dat meneer Cohen op basis van één lijst dit soort conclusies trekt. Dan heb ik het nog niet over de vraag of je huismerken en A-merken kunt vergelijken. Niet dus.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in