Overslaan en naar de inhoud gaan

In the blink of an eye

Knipper eens 2 keer met je ogen. Dit is de tijd die een website heeft om een 'relevante' advertentie te serveren vanuit een programmatic…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De browser laadt een pagina die advertentieruimte in de aanbieding heeft, dan is er een ad-call naar een ad-server die vraagt &;is er iemand die deze advertentieruimte wil kopen?&; Als er niemand is die deze advertentie wil kopen binnen de ad-server, dan gaat de call door naar een verkoop-platform bijvoorbeeld een real-time exchange platform zoals OpenX. Dit platform verrijkt de aanvraag met een aantal data-points zoals geo-locatie, IP adres, browsertype (voor mobile). 

related partner content for mobile comes here

Vervolgens kan de call verder worden uitgebreid met data uit eerder geïnstalleerde cookies waarmee bepaald kan worden of dat profiel auto-intended is of bijvoorbeeld een fashion shopper. Dit verrijkte profiel gaat vervolgens naar een real-time veiling waarin nu dus al min of meer duidelijk is voor wie de uiteindelijke advertentie bedoeld is. &;Iemand die er ongeveer zo en zo uitziet in deze context&;. 

De vraagkant van de programmatic methode kijkt naar de impressie die wordt aangeboden en bepaalt dan hoeveel waarde men daaraan toekent. Men gaat eerst kijken wat men zelf al weet over het aangeboden profiel. Men kan dan de waarde toekennen vanuit de keywords binnen search. Kopers hebben vervolgens de mogelijkheid om de context van de pagina te bekijken. Want als je vakanties naar Maleisië verkoopt, is het handig om een artikel voor een reis naar Maleisië te plaatsen en niet een advertentie voor een boek over de ramp met de MH17. Dus feitelijk wordt de doelpagina contextueel geanalyseerd. Dan moet je er een prijs aan hangen, je moet de veiling houden én bepalen wie die veiling wint, gebaseerd op kwaliteitseisen, guidelines want elke publisher zal zijn eigen mening hierover hebben. 

Elke media-inkoper zal zijn eigen mening hebben over welke advertentie of creatieve content ze willen serveren. Dan moet het proces worden afgesloten, de advertentie moet gepubliceerd worden en uit het content delivery network worden gehaald en geserveerd worden aan de bezoeker.  Allemaal binnen 120 milliseconde. En dat gebeurt miljarden keren per dag. 

Alle schakels moeten dus optimaal ingericht worden zodat dit proces ook het beste resultaat biedt in de tijd die men heeft. Als je nu kijkt naar hoe bijvoorbeeld Zalando de advertenties serveert (wie ziet niet telkens hetzelfde paar schoen op alle pagina&;s die men bezoekt) kunnen we concluderen dat er nog veel te winnen is.

Met dank aan Graham Wylie van Appnexus voor de inspiratie voor deze blog.

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in