Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe maak je je duurzame inspanningen zichtbaar?

Hoe meer een bedrijf communiceert of opduikt in lijstjes, hoe meer de vraag naar geloofwaardigheid zich opdringt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Nelleke Jacobs

related partner content for mobile comes here

! ?

Bedrijven buitelen over elkaar heen om te laten zien hoe duurzaam ze zijn. Ranglijsten, benchmarks, prijzen en keurmerken tuimelen op hun beurt weer over elkaar heen om bedrijven te helpen hun duurzaamheid te bewijzen.

Het is niet gek dat bedrijven willen laten zien hoe duurzaam ze zijn. Er is veel waarde te verzilveren als je de buitenwereld deelgenoot maakt van je duurzaamheid.

Uit de die deze week uitkwam, blijkt dat bedrijven die op de rating van MVO-imago tien punten stijgen, tot 25 procent meer aanbevelingen van consumenten krijgen.

De moeite waard dus om je van je duurzaamste kant te laten zien.

De grote vraag blijft: hoe maak je je duurzame inspanningen zichtbaar? Bedrijven kiezen hiervoor verschillende wegen. Sommige bedrijven willen glashard bewijzen dat ze duurzaam zijn en kiezen voor een keurmerk. Andere bedrijven willen hun duurzaamheidsverhaal vertellen en kiezen voor storytelling. Beide stromingen laten zich niet gemakkelijk verenigen.

De storytellers vinden de keurmerkaanhangers weinig innovatief, de keurmerkbelievers vinden de verhalenvertellers greenwashers.

De pijn…

Welke weg een bedrijf ook bewandelt: hoe meer er over duurzaamheid gecommuniceerd wordt, hoe sneller duurzaamheid gemeengoed wordt. Helaas zit er aan alle communicatie ook een keerzijde. Hoe meer een bedrijf communiceert of opduikt in lijstjes, hoe meer de vraag naar geloofwaardigheid zich opdringt. Is het wel terecht dat de NS de Kristal heeft gewonnen? https://www.nba.nl/Actueel/Nieuws/Nieuwsarchief/NS-wint-prijs-voor-meest...  Is een chocoladeletter met een wel duurzaam? En hoe waardevol is de eerste plek voor Google, aangezien die gebaseerd is op een consumentenoordeel en niet op die van deskundigen?

Het medicijn

Om scepsis over de duurzaamheid van uw bedrijf te voorkomen, is er draagvlak voor uw duurzaamheidsclaim nodig. Transparantie en stakeholders spelen hierin een cruciale rol. Door transparant te communiceren stelt u stakeholders in staat om zelfstandig te beoordelen of zij vinden dat u op een goede manier met MVO bezig bent. En zorg voor brede steun voor uw claim: dus reken niet alleen op consumenten of een auditor om te zeggen dat u duurzaam bent, maar vertegenwoordig alle stakeholders in uw claim.

Nelleke Jacobs is kennismanager bij en haakt aan op de CSR Global Rep Trak die deze week werd gepubliceerd

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in