Overslaan en naar de inhoud gaan

De ultieme rebellie: Red Bull

Een rebel is een oproermaker, dwarsligger, muiter, oproerling, radicaal, revolutionair. Red Bull is daar een lichtend voorbeeld van.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De marketingrebel staat centraal tijdens het jaarlijkse congres voor strategische marketeers, . Als voorbereiding op dit evenement op 13 oktober, hijst Marketing Online een aantal schoolvoorbeelden van rebelse merken op het schild. Deze week: Red Bull.

related partner content for mobile comes here

Energiedrank Red Bull (opgericht door de Thai Chaloe Yoovidhya en de Oostenrijker Dietrich Mateschitz), werd in 1987 gelanceerd tijdens de Grand Prix van Monaco.

Het merk brak met het bestaande reclamemodel. In een interview in Adformatie (mei van dit jaar) zegt chief technichal officer Andi Gall dat dat een keuze voor vrijheid is geweest. Hij zegt: ‘We hebben het internet, we hebben veel onafhankelijke mogelijkheden om mensen geweldige, boeiende content te bieden. De slogan, Red Bull gives you wings, is er niet alleen voor het blikje, het is ons dagelijkse business-statement. Hoe kan ik vleugels geven aan mensen, ideeën en concepten?’

Zeven jaar geleden vroeg Mateschitz aan Gall om alle activiteiten in print, video, audio en digital samen te brengen op één plek: Red Bull Media House. Het merk organiseert jaarlijks ruim duizend evenementen in 160 landen. Gall stelt vast dat al die evenementen ‘miljoenen verhalen’ opleveren. En die moeten verteld worden. Gall: ‘Dat doen we door veel te experimenteren met nieuwe technologieën, zoals geavanceerde camera’s, en die uit te proberen in extreme omstandigheden.’

Door de vernieuwende content-aanpak, is het Red Bull gelukt om bekend te worden met activiteiten zoals de Red Bull Air Race World Series, Red Bull Crashed Ice en de formule 1-teams Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. Het merk blijft altijd de randjes opzoeken, bijvoorbeeld met de vrije val vanuit de ruimte van Felix Baumgartner die in 2012 werd ondernomen. De keerzijde is dat er ook zes mannen zijn gesneuveld (bron: Wikipedia) bij het uitvoeren van een stunt voor Red Bull (Shane McConkey skiën, 40 jaar, Ueli Gegenschatz, Base jump, 38 jaar, Caleb Moore, Sneeuwscooter, 26 jaar, Eigo Sato, Motor stunt, 34 jaar, Eli Thompson, Wingsuit, 36 jaar, Toriano Wilson, Motorrace, 14 jaar)

Lees het volledige interview met Gall (premium content).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in