Cor Hospes over 'Alle 13 Goed'


Vorige week op MolBlog alvast een exclusieve voorpublicatie van ‘Alle 13 Goed, de beste online marketingtools’, het nieuwe boek van Cor Hospes dat op 25 mei zal verschijnen.
Ik trok Hospes aan zijn jas: hoe kwam hij op het idee om dit boek te schrijven?
Een interview.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS‘Bij het schrijven van mijn vorige boek over guerrilla marketing kwam ik terecht in die online wereld. Veel guerrilla speelt zich online af.
‘Maar toen ik op een dag voor de kast stond, op zoek naar een boek dat vertelt over online marketing, zag ik vooral dikke boeken over affiliate marketing, search marketing. Waar moet je als beginner beginnen? Niet bij die dikke boeken.
‘Maar je zult toch ergens op een doordachte manier moeten beginnen.
Mensen laten zich vaak leiden door anderen. Er wordt niet nagedacht, men loopt achter de rest aan.’
Marketing is een leuk vak!
Hospes koos voor min of meer dezelfde opzet als zijn vorige boek over guerilla marketing. ‘Het is een zoektocht, op zoek naar de juiste tools. Marketingboeken zijn over het algemeen zo droog geschreven. Ik wilde iets maken dat lekker wegleest.
‘Marketing is nu eenmaal een leuk vak! Het hoeft niet allemaal zo droog te worden opgeschreven.’
Missie
Hospes heeft als missie om met zijn boek ‘Alle 13 goed’ de zes van de tien marketeers die in de Grote Marketing Enquête 2008 van Tijdschrift voor Marketing erkennen dat ze te weinig knowhow hebben van alle mogelijkheden van online marketing, op de juiste weg te helpen.
‘Ik kan de angst niet wegnemen, ik ben geen dokter’, zegt hij. Wat Hospes met zijn boek wil bereiken, is zorgen dat kennis de plaats van de angst inneemt.
Hospes: ‘Een antwoord geven op de vraag: wat wil ik online gaan doen? Welke tools zijn handig om te gebruiken, welke niet?’
De eerste stap in het schrijven van het boek was, heel simpel, googlen op namen van autoriteiten op diverse gebieden. Uiteindelijk heeft Hospes vele mensen gesproken. Veel meer dan degenen die uiteindelijk in het boek aan het woord komen. Niet alles van wat hij hoorde, kon hij gieten in zijn ‘Alle 13 Goed’-concept.
Hoewel het boek draait om praktische tools, kon Hospes niet om enkele strategische tools heen, vond hij. Experts als Jeroen de Bakker en Igor Beuker. De Bakker spreekt in het hoofdstuk ‘Van distractie naar attractie’ over interacteren, Beuker in ‘Minder schreeuwen, meer luisteren’ over sociale netwerken.
Het boek, benadrukt Hospes nogmaals, is niet voor de doorgewinterde online expert. Die heeft zijn eigen boeken die hij kan gebruiken. Hospes schreef het boek voor de ondernemer, de salesmanager, de marketeer die het online werkveld wil betreden, maar al benauwd wordt als hij er aan denkt. ‘Angst, er heerst vooral angst’, aldus Hospes.
‘Marketeers zijn gewend te zenden en hebben het nu benauwd omdat de consument zijn mening geeft. Maar dat is onzin. De consument heeft altijd al zijn mening gegeven. Op verjaardagen, borrels. Bij het koffiezetapparaat op het werk. Maar dat was nooit zichtbaar. Op internet is alles zichtbaar. En dat schrikt af, je kunt de kritiek en opmerkingen lezen. Maar dat hoeft niet eng te zijn. Je kunt er juist van leren.’
Doe er je voordeel mee, is het advies van Hospes.
Hier zegt Hospes het ook nog eens op YouTube
Volgens commercieel directeur Marktplaats/eBay Kiliaan Torenaar is het niet zozeer angst, maar lijkt het meer op zelfbevlekking wat marketeers doen. Mooie campagnes maken en zichzelf vervolgens op de borst slaan.
Iets wat de marketeer zich moet realiseren, zegt Hospes: het internet is niet van de marketeer. ‘Radio, televisie, dat is zendgericht, dat is van jou als je je boodschap verspreid. Internet is van en door consumenten. Dat moet je je als marketeer goed beseffen’, zegt Hospes.
Waren er zaken voor Hospes zich over verbaasde?
‘In elk gesprek kwam het gevoel wel een keer voorbij: dit is toch niet waar? Neem bijvoorbeeld de sites van de vele A-merken. Te slecht voor woorden. Een online strategie ontbreekt bij zo’n 90 procent van die merken. Er wordt kwistig rondgestrooid met social media, maar de eigen site is niet eens op orde. Sommige sites zijn zo slecht en er wordt niets aan gedaan. De schellen vielen van mijn ogen.’
Neem als merk een paar stappen terug, is het advies van Hospes. Zorg dat de basis goed is.
Hospes sprak voor het onderwerp crowdsourcing Wessel de Valk van The Crowds. Crowdsourcing, gelooft Hospes daar in?
‘Ik geloof erin, zeker! Maar niet voor ieder product. Niet iedere consument wil zelf meewerken aan het verbeteren van bijvoorbeeld Jif. Dat heeft geen enkele zin.’
Hospes vergelijkt het met een pianist. Niet iedereen die weet hoe hij de toetsen van een piano kan beroeren, is een pianist.
‘Het voorbeeld dat in mijn boek wordt aangehaald, de Friese wijk Opeinde (wijbouweneenwijk.nl KF.), waarbij burgers de wijk mede kunnen ontwerpen, zie ik niet zo snel gebeuren.’
Twitter
En Twitter? Hospes noemt het liever microblogging. ‘Second Life was een hype, Twitter niet. Mensen beginnen het nu pas echt te ontdekken.
Tot slot, heeft Hospes nog tips voor de marketeer?
Hospes: ‘Vraag je jezelf goed af: waar wil je bijvoorbeeld je site voor gebruiken? Gebruik je de site om je product te verkopen, is het om interactief bezig te zijn, is het voor events, business-to-business. Verkoop en branding, zijn twee verschillende zaken.’
Zie ook hier een heuse boektrailer.
Volgende week: welke tips heeft Hospes voor de bange marketeer op een rijtje gezet in ‘Alle 13 Goed’?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid