Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument ziet cookiewet wel zitten

De cookiewet mag voor veel ophef zorgen onder marketeers, de consument is in grote meerderheid voor wetgeving die het analyseren van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek dat Direct Research heeft uitgevoerd in opdracht van de . De meeste consumenten willen in het geheel niet in de gaten worden gehouden door zoekmachines en nieuwswebsites, en verrassend genoeg ook niet door social media. Dat Nederlanders juist op sociale media websites de privacy willen beschermen is opmerkelijk, gezien het gemak waarmee mensen de meest persoonlijke informatie achterlaten.

related partner content for mobile comes here

De grootste afkeer hebben internetgebruikers tegen het gebruik van zogenaamde third party cookies: stukjes programmacode die grote netwerken plaatsen om advertenties af te stemmen op het profiel van de gebruiker. Tweederde van de Nederlanders moet hier niets van hebben.

Ook de first partie cookies, cookies die nodig zijn om een site goed te laten functioneren, kunnen op weinig acceptatie rekenen. Ruim een derde van de Nederlanders vindt deze cookies ongewenst, zelfs wanneer het achterlaten van specifieke klantinformatie essentieel is. Overheid, banken en webwinkels blijken in deze gevallen maar weinig krediet te hebben.
Slechts een procent maakt geen enkel voorbehoud tegen het volgen van hun online gedrag.

Uit een steekproef onder bedrijven (N = 100) blijkt dat marketeers zich overvallen voelen door de nieuwe wetgeving. Tweederde is slechts gedeeltelijk of helemaal niet op de hoogte van de nieuwe cookiewetgeving, een even groot deel zegt nu versneld actie te ondernemen om zich te informeren over consequenties en te nemen stappen.

Okkie Boot, directeur DirectResearch: 'Als de nieuwe regelgeving strikt wordt toegepast, verwacht ik dat niet meer dan 10 tot 20% van de internetgebruikers nog toestemming voor cookies geeft. Dat zal niet alleen gevolgen hebben voor online zakendoen, maar zelfs voor het internet in het algemeen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in