Consument ziet cookiewet wel zitten


Dat blijkt uit een onderzoek dat Direct Research heeft uitgevoerd in opdracht van de Nationale Vakdag Multichannel Marketing. De meeste consumenten willen in het geheel niet in de gaten worden gehouden door zoekmachines en nieuwswebsites, en verrassend genoeg ook niet door social media. Dat Nederlanders juist op sociale media websites de privacy willen beschermen is opmerkelijk, gezien het gemak waarmee mensen de meest persoonlijke informatie achterlaten.
De grootste afkeer hebben internetgebruikers tegen het gebruik van zogenaamde third party cookies: stukjes programmacode die grote netwerken plaatsen om advertenties af te stemmen op het profiel van de gebruiker. Tweederde van de Nederlanders moet hier niets van hebben.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Ook de first partie cookies, cookies die nodig zijn om een site goed te laten functioneren, kunnen op weinig acceptatie rekenen. Ruim een derde van de Nederlanders vindt deze cookies ongewenst, zelfs wanneer het achterlaten van specifieke klantinformatie essentieel is. Overheid, banken en webwinkels blijken in deze gevallen maar weinig krediet te hebben.
Slechts een procent maakt geen enkel voorbehoud tegen het volgen van hun online gedrag.
Uit een steekproef onder bedrijven (N = 100) blijkt dat marketeers zich overvallen voelen door de nieuwe wetgeving. Tweederde is slechts gedeeltelijk of helemaal niet op de hoogte van de nieuwe cookiewetgeving, een even groot deel zegt nu versneld actie te ondernemen om zich te informeren over consequenties en te nemen stappen.
Okkie Boot, directeur DirectResearch: 'Als de nieuwe regelgeving strikt wordt toegepast, verwacht ik dat niet meer dan 10 tot 20% van de internetgebruikers nog toestemming voor cookies geeft. Dat zal niet alleen gevolgen hebben voor online zakendoen, maar zelfs voor het internet in het algemeen.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid