Overslaan en naar de inhoud gaan

'Betere educatie en duidelijke etiketten krijgen meeste steun Europeanen’

De mate waarin consumenten overheidsmaatregelen op het vlak van voeding aanvaarden, wordt beïnvloed door hun leeftijd, welvaart, politieke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De is een internationale steekproef onder 3000 respondenten naar de aanvaarding van voedingsgerelateerde beleidsmaatregelen in vijf Europese landen (België, Groot-Brittannië, Denemarken, Polen en Italië). De studie werd gecoördineerd door de universiteiten van Reading (Verenigd Koninkrijk), Bologna (Italië), en de Universiteit Gent (België).

related partner content for mobile comes here

Verbeteringen in opleidingsprogramma’s in scholen en maatregelen rond etikettering van de voedingswaarde zijn de twee beleidsmaatregelen die op de meeste steun kunnen rekenen. De twee minst aanvaarde ingrepen zijn controle op de voedingswaarde van kantinemaaltijden en beperkingen op de reclame voor voeding en dranken voor volwassenen.

Verder lopen de meningen van de consumenten uit de bevraagde landen uiteen wanneer het gaat om aanvaarding van voedingsgerelateerde beleidsmaatregelen. Denen zijn globaal gezien de grootste voorstanders van fiscale ingrepen en ze zijn ook meer bereid om te betalen voor voedingsgerelateerde maatregelen in het algemeen. Minder dan 16% van de Deense burgers is tegen een belastingverhoging om bijkomende acties ter bevordering van gezonder eetgedrag te financieren. Ze zijn bereid om een matige belastingverhoging te aanvaarden voor de financiering van bijvoorbeeld subsidies voor gezonde voeding, gratis thuislevering van gezonde voeding voor ouderen en opleidingsprogramma’s over gezonde voeding.

In andere landen gaat de voorkeur eerder naar minder overheidsingrijpen voor gezonder eetgedrag en lagere belastingen. Ondanks een grote mate van steun voor het idee van subsidies voor gezonde voeding (70% van de Belgische consumenten aanvaardt dit) en voor het idee van taksen op ongezonde voeding (53%)), wil 80% van de Belgen liever geen belastingverhogingen zien om deze maatregelen te financieren. Minder dan 20% van de Belgen ziet een belastingverhoging voor de subsidiëring van gezonde voeding wel zitten.

De belangrijkste factor die de mate bepaalt waarin iemand overheidsmaatregelen al dan niet aanvaardt, is iemands persoonlijke overtuiging over de oorzaken van obesitas. Volgens de respondenten is de meest voorkomende oorzaak van obesitas een gebrek aan wilskracht om gezonder te eten of meer te bewegen. Meer belang hechten aan onmiddellijke voldoening in de plaats van toekomstige gezondheid wordt aangehaald als de tweede oorzaak van overmatig gewicht. De steun voor overheidsingrijpen is groter bij mensen die overtuigd zijn dat obesitas het gevolg is van omgevingsfactoren eerder dan van persoonlijke factoren.

De steun voor overheidsingrijpen stijgt mee met de leeftijd en met de mate waarin consumenten fysiek actief zijn, en neemt af met economische welvaart. Een hogere mate van alcoholgebruik leidt bovendien tot een lagere aanvaarding van overheidsmaatregelen. Ook consumenten die vaker in fastfoodrestaurants of vaker kant-en-klare maaltijden eten, zijn minder geneigd voedingsgerelateerde overheidsmaatregelen te aanvaarden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in