BENTLEY & NOKIA LOVE VIVIENNE WESTWOOD
Commercials zouden steeds minder indruk maken op consumenten. Commerciele communicatie zou steeds meer 'immunicatie' worden: Consumenten doorzien de communicatiestrategie van merken en worden er immuun voor.
Vooral hoogopgeleide consumenten kunnen zich steeds moeilijker associeren met merken, die zich steeds meer op de massa gaan richten. Topmerken denken na over een andere aanpak. Elite marketing maakt furore in Duitsland.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet NRW Kunstforum valt recentelijk op door het brengen van spraakmakende kunstenaars die zich op het heikele randje bewegen van advertising, mode en shock art. De Franse mode- en reclamefotograaf Guy Bourdin, het schoen-fotowerk van de Amerikaanse Andy Warhol en het Britse enfant terrible Leigh Bowery: Stuk voor stuk communicatieve Einzelgangers die gehaat en geliefd zijn door hun doorbreking van de bestaande en geaccepteerde codes van het tijdsbeeld. Opvallend daarbij zijn de grote commerciële merksponsors van de tentoonstellingen.
Nu brengt NRW Forum de Britse modeontwerpster Vivienne Westwood. Veel kleding, veel video's van shows en een video-interview maken duidelijk dat zij de Princess van de 80s Punk en van de 90s Grunge is geweest. Al in 1971 ontwierp zij met Malcolm McLaren punk-kleding, leert de expo ons. Ook met Johnny Rotten van de Sex Pistols heeft zij ontworpen. Allemaal commercieel-communicatieve grensverleggers die wel of juist niet zijn gewaardeerd door het establishment.
De opening van de expo was zeer glamoureus. Dame Vivienne Westwood was zelf aanwezig. De punk-prinses zag eruit als de Queen, of Fashion, wel te verstaan. Het toegestroomde publiek van kunst- en modeliefhebbers van alle generaties, van nerts tot sneaker, pastte nauwelijks in de museumruimtes. De rijen van Studio 54 anno 2006, in nota bene niet New York, Londen, Parijs, Berlijn, en ook niet in Amsterdam, maar in Dusseldorf. Very Tongue-in-Chic, indeed!
Naast de modebeurs van Dusseldorf en Nokia is het Britse automerk Bentley sponsor van de tentoonstelling. Dit merk vertoont zich nauwelijks met commerciele communicatie, zeker niet in Nederland. Met punk heb ik nooit wat gehad. Vivienne Westwood kleding draag ik niet. Bentley zit niet in mijn preferred car brand set, omdat het een merk is voor oude mensen. Een Nokia heb ik al. Maar waarom wil ik nu opeens een Bentley?
De perfecte British Brand Flirt: Sir Bentley loves Dame Westwood. Very Great, Britain. All you 80s kids en andere 30- en 40-somethings, ga naar NRW Forum voor Dame Westwood, Sir Bentley en Mister Bowery. Van 5 februari tot 14 mei 2006.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid