Overslaan en naar de inhoud gaan

BENTLEY & NOKIA LOVE VIVIENNE WESTWOOD

Door gastblogger Klaus van den Berg:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Commercials zouden steeds minder indruk maken op consumenten. Commerciele communicatie zou steeds meer 'immunicatie' worden: Consumenten doorzien de communicatiestrategie van merken en worden er immuun voor.

related partner content for mobile comes here

Vooral hoogopgeleide consumenten kunnen zich steeds moeilijker associeren met merken, die zich steeds meer op de massa gaan richten. Topmerken denken na over een andere aanpak. Elite marketing maakt furore in Duitsland.

Het valt recentelijk op door het brengen van spraakmakende kunstenaars die zich op het heikele randje bewegen van advertising, mode en shock art. De Franse mode- en reclamefotograaf , het van de Amerikaanse en het Britse enfant terrible : Stuk voor stuk communicatieve Einzelgangers die gehaat en geliefd zijn door hun doorbreking van de bestaande en geaccepteerde codes van het tijdsbeeld. Opvallend daarbij zijn de grote commerciële merksponsors van de tentoonstellingen.

Nu brengt de Britse modeontwerpster . Veel kleding, veel video's van shows en een video-interview maken duidelijk dat zij de Princess van de 80s Punk en van de 90s Grunge is geweest. Al in 1971 ontwierp zij met Malcolm McLaren punk-kleding, leert de expo ons. Ook met Johnny Rotten van de Sex Pistols heeft zij ontworpen. Allemaal commercieel-communicatieve grensverleggers die wel of juist niet zijn gewaardeerd door het establishment.

De opening van de expo was zeer glamoureus. Dame Vivienne Westwood was zelf aanwezig. De punk-prinses zag eruit als de Queen, of Fashion, wel te verstaan. Het toegestroomde publiek van kunst- en modeliefhebbers van alle generaties, van nerts tot sneaker, pastte nauwelijks in de museumruimtes. De rijen van Studio 54 anno 2006, in nota bene niet New York, Londen, Parijs, Berlijn, en ook niet in Amsterdam, maar in Dusseldorf. Very Tongue-in-Chic, indeed!

Naast de modebeurs van Dusseldorf en Nokia is het Britse automerk sponsor van de tentoonstelling. Dit merk vertoont zich nauwelijks met commerciele communicatie, zeker niet in Nederland. Met punk heb ik nooit wat gehad. Vivienne Westwood kleding draag ik niet. Bentley zit niet in mijn preferred car brand set, omdat het een merk is voor oude mensen. Een Nokia heb ik al. Maar waarom wil ik nu opeens een Bentley?

De perfecte British Brand Flirt: Sir Bentley loves Dame Westwood. Very Great, Britain. All you 80s kids en andere 30- en 40-somethings, ga naar NRW Forum voor Dame Westwood, Sir Bentley en Mister Bowery. Van 5 februari tot 14 mei 2006.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in