Autorijder wil meer gezelligheid bij de tankshop
Weg- en fasfoodrestaurans hebben de consument on-the-move wel gevonden. Maar de van oudsher meest bezochte plek onderweg is het benzinestation.
Bijna 14.000 consumenten zijn begin 2006 gevraagd naar hun gedrag en mening omtrent het benzinestation. De resultaten zijn beschreven in het Nationale Petrol Onderzoek 2006, uitgevoerd door onderzoeks-, training- en adviesbureau Foodstep uit Wageningen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEr zijn ruim 2.900 tankstations met een tankshop in Nederland. ‘Slechts’ 8 procent daarvan ligt aan de snelweg, de overige 92 procent aan de provinciale wegen en binnen de bebouwde kom.
Toch trekt het tankstation aan de snelweg veruit de meeste bezoekers per dag; zo’n 600 gemiddeld per tankstation, bijna twee keer zoveel als op een andere locatie. De ‘typische’ bezoeker van het tankstation aan de snelweg is de jonge, werkende man.
Dat het tankstation door de bezoekers (nog) niet wordt gezien als rust- of consumptieplaats, blijkt uit het feit dat het tanken reden nummer 1 is om te stoppen. Er zijn er maar weinig die alléén om iets te eten, te drinken of te roken stoppen; maar 16 procent van de bezoekers doet dit.
Wanneer er wordt getankt, dan koopt een kwart toch wel iets extra’s. Maar wel voor in de auto. Ruim driekwart van de kopers nuttigt zijn hapje en zijn drankje liever binnen de privacy van de eigen auto, om bovendien weer snel de weg te vervolgen.
Uit het oordeel van de consument zelf blijkt dat het tankstation en de shop niet zo’n goed imago hebben. De sfeer, de prijzen en de kwaliteit van de producten zijn ‘net voldoende’, zo is het algemene beeld van de consument. Op het wensenlijstje voor het ‘ ideale tankstation’ staan wat meer concrete ideeën.
Het ideale tankstation:
- Heeft meer sfeer. Is prettig en veilig. Bijvoorbeeld met stoelen in plaats van statafels.
- Heeft ‘gezonde’ en ‘verse’ producten. Verse broodjes, verse koffie, gezonde producten. Zodat het kopen van een lunch of tussendoortje ‘verantwoord’ kan zijn.
- Biedt ‘waar voor je geld’. Zoals één van de deelnemers aan het onderzoek zegt: “Ik ben onderweg en kan toch nergens anders heen. Ik heb het gevoel dat de prijzen dan ook extra hoog zijn, dat hoort niet”.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid