Het merk HAMSTERS: 2 concrete vragen


Afgelopen zondagavond zag ik de nieuwste TVC van de AH Hamsters. Een paar razende Hamster reporters zijn bezig een koe te interviewen. De betreffende koe zou een auto op de nabij gelegen weg hebben zien omvallen op zijn zijkant. Reden: de bestuurder zou te veel gehamsterd hebben tijdens de AH Hamsterweken. Anders gezegd: onopgemerkt is AH bezig een merk (namelijk de Hamsters) inhoud / lading te geven.
In mijn ogen een zeer interessante ontwikkeling en niet eerder gezien. AH moet waarschijnlijk de volgende inzichten / feiten hebben gecombineerd (vroeger en meer recentelijk):
o NL is vandaag de dag gedreven door prijspromoties en dit fenomeen is groeiend (% aankopen in promotie).
o Elke retailer heeft een veelvoud aan promotie soorten, dieptes en geschreeuw om laagste prijzen. Consumenten gaan per week naar meerdere supermarkten. Gevolg is dat veel consumenten door de bomen nauwelijks meer het bos zien.
o AH wil zich meer richten op gezinnen met kinderen. Daar zit immers de omzet en het volume.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOftewel we gaan zorgen dat consumenten in de juiste doelgroep (gezinnen met kinderen) een promotiemerk vinden dat relevant is (in fun voor kids en voordeel voor boodschappers). De Hamsters als de brand !
In mijn ogen waren de Hamsterweken tot het jaar 2005 alleen een middel om te zeggen dat een promotie er was. Oftewel platte awareness. Sinds de laatste communicatie begin ik steeds meer te geloven dat AH het merk Hamsters lading gaat geven.
Met lading bedoel ik dan inhoud / merkwaarden / onderscheid vooral op emotioneel niveau. De lading wordt gegeven door o.a. : de Hamsters meer te laten leven middels verhalen (a la de reporters), een Hamster Journaal online te starten en de verkoop van Hamster merchandising (a la een Hamster bal en een Hamster frisbee). Het is zelfs al mogelijk om ringtones van de Hamsters te downloaden via een site van een derde. Oftewel de consument zegt zelf al: Hamsters we houden van je.
Is dit een juiste keuze / strategie van AH?
Ja, want?????
a) Story-telling. De hamsters vertellen een verhaal en verhalen worden nu eenmaal meer onthouden dan honderd keer zeggen "2 + 1 gratis".
b) Emotie is een onbetaalbaar onderscheid. De Hamsters staan als beest an sich voor veel voordeel. Dit claimen zorgt dat anderen het steeds moeilijker kunnen kopiëren.
c) Supermarkt en kinderen. AH zorgt dat kinderen graag naar de Hamsterweken in de AH gaan omdat ze daar bijv. van die leuke Hamster poppen kunnen krijgen. Oftewel een kind gaat bij mama vragen om naar de supermarkt te gaan. Op een paar weblogs wordt zelfs al gevraagd of er een Hamster op school kan langskomen.
Nee, want??..
a) Afleiding. Als de spontane awareness van de Hamsterweken niet hoog genoeg is en niet onlosmakelijk verbonden is met AH dan leidt een razende reporter af van de platte awareness boodschap "kom veel voordeel halen".
b) Versnippering van budget. Oftewel hoe meer merken men heeft hoe meer men zijn budget moet verspreiden over verschillende boodschappen (Hamsters ipv de filiaalmanager).
Ik denk dat AH hier een juiste keuze maakt. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel ! Vandaar ??????? 2 vragen:
Vraag 1. Is deze ontwikkeling meerdere mensen in de marketing en communicatie wereld opgevallen ?
Vraag 2. Is dit een juiste ontwikkeling / keuze / strategie van AH ?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid