Overslaan en naar de inhoud gaan

Door emoties geleide projectielen

Vroeger dachten we dat de mens een rationeel kiezend wezen was. Maar nieuwe inzichten doen het beeld van de homo economicus verbleken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We gedragen ons in koopsituaties tamelijk irrationeel, wordt steeds vaker bewezen. Draai Franse chansons in een supermarkt en mensen kopen meer Franse wijn. Geurmarketeers kennen ook steeds meer trucs om mensen tot gewenst gedrag aan te zetten. Zintuigen, gevoelens en stemmingen, ze blijken vaak de factor die bepaalt of je iets wel of niet koopt. Sterker, die kan bepalen of je nou een pot mayonaise of toch die fles ketchup meeneemt.

related partner content for mobile comes here

Het is mooi weer of je favoriete voetbalclub heeft gewonnen, daardoor heb je een stralend humeur en kijk je positiever tegen de dingen aan: je bent eerder geneigd grote aankopen te doen, of een gokje op de beurs te wagen. Nog zo’n cliché: mensen die zich neerslachtig voelen, gaan flink winkelen en/of aan de chocola. Nee, het is niet de ratio die ons gedrag bepaalt, het is het (explosieve) mengsel van gevoelens, emoties en prikkels dat ons als een ongeleid projectiel door het leven en langs de schappen jaagt. Zie daar als marketeer maar eens slim op in te spelen.
Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in