Door emoties geleide projectielen
We gedragen ons in koopsituaties tamelijk irrationeel, wordt steeds vaker bewezen. Draai Franse chansons in een supermarkt en mensen kopen meer Franse wijn. Geurmarketeers kennen ook steeds meer trucs om mensen tot gewenst gedrag aan te zetten. Zintuigen, gevoelens en stemmingen, ze blijken vaak de factor die bepaalt of je iets wel of niet koopt. Sterker, die kan bepalen of je nou een pot mayonaise of toch die fles ketchup meeneemt.
Het is mooi weer of je favoriete voetbalclub heeft gewonnen, daardoor heb je een stralend humeur en kijk je positiever tegen de dingen aan: je bent eerder geneigd grote aankopen te doen, of een gokje op de beurs te wagen. Nog zo’n cliché: mensen die zich neerslachtig voelen, gaan flink winkelen en/of aan de chocola. Nee, het is niet de ratio die ons gedrag bepaalt, het is het (explosieve) mengsel van gevoelens, emoties en prikkels dat ons als een ongeleid projectiel door het leven en langs de schappen jaagt. Zie daar als marketeer maar eens slim op in te spelen.
Bron: Journal of Marketing Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid