Valkuilen bij productinnovatie
Productontwikkeling is een glibberig pad. Je moet visie en durf hebben om iets nieuws te introduceren, maar zonder de nodige reality checks red je het niet. Wat zijn de meest beruchte innovatievalkuilen?
1. Stel een domme vraag (‘Zou u dit product kopen?’) en je krijgt een dom antwoord.
2. Veelbelovende ideeën die slecht scoren in een eerste test meteen afschieten.
3. Leg meer nadruk op scoren dan op inzicht. Goede cijfers zeggen genoeg, het waarom is niet belangrijk.
4. Misbruik gerust gegevens om een favoriet project erdoor te krijgen.
5. Ga ervan uit dat de consument ook echt doet wat hij in de test of enquête beweert.
6. Vertrouw erop dat wat opgaat voor één land of categorie, ook voor andere landen en categorieën geldt.
7. Hanteer rotsvaste veronderstellingen over de doelgroep en het productbereik.
8. Doe alleen beperkt onderzoek (want anders kost het teveel tijd en geld).
9. Staar je blind op de interesse van de consument (en let niet op verkooppotentieel, vergroting van de merkwaarde, het gevaar van kannibalisering, et cetera)
10. Verwar kortetermijnhypes met langlopende megatrends.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid