Overslaan en naar de inhoud gaan

Valkuilen bij productinnovatie

Natuurlijk is marketinginstinct een graadmeter of een nieuw product zal aanslaan, maar een beetje onderzoek kan ook nooit kwaad.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Productontwikkeling is een glibberig pad. Je moet visie en durf hebben om iets nieuws te introduceren, maar zonder de nodige reality checks red je het niet. Wat zijn de meest beruchte innovatievalkuilen?

related partner content for mobile comes here

1. Stel een domme vraag (‘Zou u dit product kopen?’) en je krijgt een dom antwoord.
2. Veelbelovende ideeën die slecht scoren in een eerste test meteen afschieten.
3. Leg meer nadruk op scoren dan op inzicht. Goede cijfers zeggen genoeg, het waarom is niet belangrijk.
4. Misbruik gerust gegevens om een favoriet project erdoor te krijgen.
5. Ga ervan uit dat de consument ook echt doet wat hij in de test of enquête beweert.
6. Vertrouw erop dat wat opgaat voor één land of categorie, ook voor andere landen en categorieën geldt.
7. Hanteer rotsvaste veronderstellingen over de doelgroep en het productbereik.
8. Doe alleen beperkt onderzoek (want anders kost het teveel tijd en geld).
9. Staar je blind op de interesse van de consument (en let niet op verkooppotentieel, vergroting van de merkwaarde, het gevaar van kannibalisering, et cetera)
10. Verwar kortetermijnhypes met langlopende megatrends.
Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in