Overslaan en naar de inhoud gaan

Innovatieve bedrijven doen aan marktonderzoek

Innovatieve tot zeer innovatieve bedrijven blijken veel meer marktonderzoek en consumentenfeedback te gebruiken dan de minder of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit van InSites, dat in februari 2006 904 marketing, sales- en R&D-verantwoordelijken en general managers van Belgische bedrijven met 50 werknemers en meer in diverse sectoren ondervroeg.

related partner content for mobile comes here

De minder innovatieve bedijven stellen hun hoop volledig op input en samenwerking met hun leveranciers. Het zijn voornamelijk de meest innovatieve bedrijven die meer belang hechten aan marktonderzoek en daarvoor ook vaker een samenwerking met universiteiten aangaan.

Voor minder innovatieve bedrijven zijn klantretentie en kostenreductie veel belangrijkere drijfveren om vernieuwingsprojecten op te starten dan bij hun innovatieve tegenpolen.

Die laatste doen het eerder om nieuwe klanten te winnen en dus hun marktaandeel uit te breiden, om de kwaliteit van hun aanbod te verhogen en om het ondernemingsimago te ondersteunen. Daarnaast starten ze ook innovatieprojecten op om de tijdsspanne van productintroducties op de markt in te korten. Twee zaken waar de minder innovatieve bedrijven ook duidelijk minder van wakker liggen.

Het introduceren van nieuwe producten in nieuwe markten of voor nieuwe doelgroepen is bij uitstek de strategie die als het meest innovatief wordt beoordeeld door de bevraagden. Toch wordt deze aanpak slechts door de helft van de Belgische bedrijven gehanteerd.

Nieuwe producten aan bestaande doelgroepen aanbieden en het verbeteren van bestaande producten worden door meer bedrijven gebruikt. Het op zoek gaan naar nieuwe verkoopkanalen (bijvoorbeeld via het internet) is een innovatie die slechts bij een kwart van de bedrijven ingang vond.

Ook prijsdifferentiatie en re-branding van bestaande producten overschrijden het kwart van de bedrijvenpopulatie niet. Wel populair is het gebruik van nieuwe communicatiemethoden. Daar zegt 56 procent van de respondenten dat hun onderneming er op dit moment mee bezig is.

Strategieën die de zeer innovatieve bedrijven onderscheiden van de anderen zijn volgens de resultaten van de InSites studie voornamelijk: het aanbieden van extra diensten bij een product, productlijnextensies - zowel naar nieuwe segmenten als bij bestaande doelmarkten - en de introductie van nieuwe producten.

Slechts een kwart van de ondervraagden geeft toe dat hun bedrijf wel eens durft kopiëren van andere bedrijven terwijl bijna zes op tien meent dat zij door anderen nagebootst worden.

Interessant in de resultaten is dat general managers eerder toegeven dat ze kopiëren en minder geneigd zijn hun bedrijf als inspirator voor andere copy cats te zien, terwijl sales en marketingmensen een omgekeerd en dus positiever beeld hebben. Hoe groter het bedrijf waarvoor men werkt, hoe meer men het idee heeft gekopieerd te worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in