Advertenties op je mobiel: een nieuwe bron van inkomsten


Aanbieders halen nu nog het meeste geld bij de consument vandaan. Maar die strategie moet opnieuw worden bekeken, aldus de onderzoekers in de studie ‘What Lies in Store for Mobile Advertising’. Telefoneren wordt immers steeds goedkoper. Aanbieders proberen nu nog te verdienen aan de inkomsten uit dataverkeer (internet), maar in de toekomst kan advertising een belangrijk onderdeel worden van de inkomstenmix.
Daarnaast is er een mogelijkheid om content betaald te maken. Men is het echter nog niet eens op welke wijze dat moet gebeuren. Nog moeilijker wordt het om de consument te laten wennen aan advertenties op hun mobiele telefoon.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEr zijn op dit moment wel een aantal businessmodellen, maar welke het meest succesvol is, moet duidelijk worden door 'trial and error'. Adverteerders zullen dus moeten beginnen met testen, aldus IDC.
Mobiele aanbieders onderzoeken op dit moment hoe een verruiming van de faciliteiten op de mobiele portal (de startpagina op je mobiel) meer mogelijk maakt voor adverteerders, een zogenaamde ‘off-portal strategie’.
Deze extra faciliteiten moeten de ‘on-portal strategie’ complementeren, denk bijvoorbeeld aan gratis browsen of flatfee prijzen wat betreft dataverkeer.
Aanbieders kunnen in zo’n off-portal strategie op hun beurt weer content laten sponsoren door merken.
Accepeert de consument echter mobiele advertenties? IDC denkt van wel, mits de adverteerder zich aan een privacycode houdt. Geen spam dus, en alleen opt-in advertenties die relevant zijn voor de gebruiker.
Over de vorm: IDC verwacht veel variëteiten; simpel en creatief, innovtaief en uitdagend, in de vorm van banners tot en met downloadbare clips.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid