Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Verkeersdeelnemers braver door campagnes’

Volgens minister Peijs (Verkeer) leiden campagnes als BOB en gordeldiertje Goochem ertoe dat mensen zich beter gedragen in het verkeer.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De minister baseert haar constatering dat gedragscampagnes bijdragen aan een veiliger verkeer op onderzoek van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV). In 2003 ging de rijksoverheid van start met een serie campagnes onder de slogan 'Daar kun je mee thuiskomen' om de verkeersveiligheid te verbeteren. In 2004, het jaar met de meest recente cijfers, zijn de effecten volgens Peijs zichtbaar: ruim tweederde (69 procent) van de kinderen heeft volgens haar dankzij Goochem op de achterbank de gordel om. Hun ouders doet dat voorin ook vaker, van 86 naar 90 procent. Het aantal dronken bestuurders was met 3,4 procent volgens Peijs ‘historisch laag’. Uit het onderzoek blijkt verder dat ook fietsers zich beter laten zien in het verkeer. Begin 2005 fietste 63 procent van hen rond met een werkend voor- en achterlicht. Twee jaar eerder was dat nog 52 procent. De resultaten zijn geboekt in het jaar (2004) dat eveneens het aantal verkeersdoden spectaculair daalde. Toen overleden 881 mensen bij een verkeersongeluk, ruim tweehonderd minder dan een jaar eerder. Eind april presenteert de verkeersminister de cijfers over 2005. Dan zal blijken of de dalende trend ook vorig jaar zich heeft doorgezet. (ANP)

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in