‘Verkeersdeelnemers braver door campagnes’


De minister baseert haar constatering dat gedragscampagnes bijdragen aan een veiliger verkeer op onderzoek van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV). In 2003 ging de rijksoverheid van start met een serie campagnes onder de slogan 'Daar kun je mee thuiskomen' om de verkeersveiligheid te verbeteren. In 2004, het jaar met de meest recente cijfers, zijn de effecten volgens Peijs zichtbaar: ruim tweederde (69 procent) van de kinderen heeft volgens haar dankzij Goochem op de achterbank de gordel om. Hun ouders doet dat voorin ook vaker, van 86 naar 90 procent. Het aantal dronken bestuurders was met 3,4 procent volgens Peijs ‘historisch laag’. Uit het onderzoek blijkt verder dat ook fietsers zich beter laten zien in het verkeer. Begin 2005 fietste 63 procent van hen rond met een werkend voor- en achterlicht. Twee jaar eerder was dat nog 52 procent. De resultaten zijn geboekt in het jaar (2004) dat eveneens het aantal verkeersdoden spectaculair daalde. Toen overleden 881 mensen bij een verkeersongeluk, ruim tweehonderd minder dan een jaar eerder. Eind april presenteert de verkeersminister de cijfers over 2005. Dan zal blijken of de dalende trend ook vorig jaar zich heeft doorgezet. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid