5 bronnen voor corporate storytelling


1. Grondlegger
Ooit is iemand deze organisatie gestart met een idee. Welk idee en wie was die mens? Welke ontwikkeling van de organisatie heeft hij of zij meegemaakt? Welke relatie bestaat er nu nog met het ideeëngoed van de start en met de grondlegger? Ga op zoek naar dat verhaal en vertel het. Je zult erachter komen dat het niet alleen voor je klanten en prospects inspirerend is, maar ook voor de eigen medewerkers.
Pluspunten:
-> organisaties die hun wortels eren, percipiëren wij als betrouwbaar
-> een verhaal dat start in het verleden heeft intrinsiek de belofte van een toekomst in zich
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSGoed voorbeeld is bijvoorbeeld Honda. In elke garage staan grondlegger Soichiro Honda, zijn verhaal en motto ‘The Power of Dreams’ op de een of andere manier vermeld, een dagelijkse inspiratie voor medewerkers en klanten.
2. Mislukkingen
In elke organisatie mislukt wel eens wat en vaak zijn mislukkingen het begin van een vruchtbaar proces. Wat is misgegaan in (de geschiedenis van) de organisatie? En welke lessen zijn daaruit geleerd? Welke prijs is betaald? Welke gevolgen heeft deze mislukking gehad die tegenwoordig nog zichtbaar zijn? Prachtige verhalen zijn daarover te vertellen.
Pluspunten:
-> ruiterlijk je falen toegeven wekt sympathie, zeker wanneer er lessen uit zijn geleerd
-> zwakte ombuigen naar kracht is een van de vaste ingrediënten van een goed heldenverhaal
Goed voorbeeld daarvan zijn de bekende geeltjes. De lijm was een mislukking, tot 3M een nieuwe toepassing ervoor bedacht.
3. Medewerkers
De pot met gouden verhalen die medewerkers heet. Een organisatie bestaat uit mensen die er dagelijks van alles meemaken. Die mensen hebben bovendien een leven naast hun werk, waarin ook van alles gebeurt. Vragen die je op weg helpen om die verhalen te achterhalen zijn: Wie was de eerste medewerker en hoe is het daar nu mee? Wat doen medewerkers naast hun werk? Zijn er helden bij? Welke veranderingen hebben de medewerkers meegemaakt?
Pluspunten:
-> een organisatie met een held in de gelederen is zeer aantrekkelijk
-> mensen doen zaken met mensen. De kans dat wij ons verbinden aan een organisatie en daar trouw aan blijven, vergroot wanneer wij de mensen en hun verhalen kennen
Een goed voorbeeld hiervan heb ik niet kunnen vinden, maar wie weet heb jij er een?
4. Het pand en zijn omgeving
De meeste organisaties hebben ook een fysieke omgeving waarin ze zaken doen, een gebouw waarin wordt vergaderd, geproduceerd, waarin plannen gestalte krijgen en resultaten worden geboekt. Die fysieke plek heeft een schat aan onvertelde verhalen in zich. Vraag je maar eens af wanneer het pand is gebouwd en wat daar de aanleiding toe was? Wat was de oorspronkelijke bestemming ervan? En wanneer die anders is, hoe heeft die herbestemming plaatsgevonden? Waarom is door de organisatie gekozen voor juist dit gebouw? Hoe heeft het gebied er omheen zich ontwikkeld en welke relatie heeft de organisatie met die omgeving?
Pluspunten:
-> global villages zijn het nieuwe zwart: deel uitmaken van je directe omgeving is sympathiek, slim en straalt betrouwbaarheid uit
-> er zijn oneindig veel verhalen die letterlijk voor het oprapen liggen, zelfs bij nieuwbouwprojecten. Je kunt bij het Kadaster en/of de gemeente navraag doen als er weinig bekend is over het pand zelf.
Goed voorbeeld is de Gelderman Fabriek in Oldenzaal, waar twee ondernemende mannen een bedrijvenverzamelpand van hebben gemaakt. Elk van de ingezeten organisaties kan het verhaal vertellen van de oude textielfabriek en wat hun relatie daarmee is.
5. Klanten
Ja, laten we die vooral niet vergeten! Klanten zijn de kurk waarop een organisatie drijft: geen business zonder klanten. En wat die klanten allemaal uitspoken levert prachtige verhalen op. De eerste klant bijvoorbeeld, waarom ging die zaken doen met de organisatie? En is die klant er nog steeds? Zo ja: waarom? En zo nee: wat is daar gebeurd (zelfs hier kan een goed verhaal in zitten!)? Wat zijn de verhalen van huidige klanten? Welke problemen komen zij tegen en hoe bieden ze die het hoofd? In hoeverre lijkt de eigen organisatie op de klant, zijn daar parallellen te trekken of juist tegenstellingen die inspirerend zijn?
Pluspunten:
-> dit is een bron die zo verschrikkelijk rijk is, dat elke organisatie tenminste een keer per jaar met z'n klanten aan tafel zou moeten om gewoon eens wat vragen te stellen
-> op een marketingblog is dit een inkoppertje: je klanten zijn je ambassadeurs
Goed voorbeeld is dit prachtige verhaal van twee jeugdvrienden die elkaar terugvinden, van Google.
We zijn wereldwijd dol op verhalen, zeker wanneer ze goed worden verteld. Customer loyalty plannen moeten altijd een goed verhaal bevatten, met bovenstaand rijtje heb je geen enkel excuus meer om dat er uit te laten!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid