Overslaan en naar de inhoud gaan

YouTube past bij Google?!!

Ralph Ruyters schrijft op DC: Google's deal met Youtube is al veelbesproken, en terecht, want hij is supersterk. De manier waarop Google…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ralph Ruyters schrijft op : Google's deal met Youtube is al , en terecht, want hij is supersterk. De manier waarop Google het overnamebedrag van $1,65 miljard gaat 'terugverdienen' (remember, er is in aandelen betaald..) is nog een beetje gissen. Een paar scenario's komen in me op. De plaatsing van korte ad's vóór de content zelf zou kunnen, maar er zijn betere...

related partner content for mobile comes here

Google zou adverteerders binnen het kunnen laten kiezen welke video's ze willen sponsoren en welke niet. Bijvoorbeeld door hen de keuze te geven om op land, taal, producttype, brand, publisher of wat dan ook, te selecteren. Een adverteerder kun je zo ook alleen binnen de categorie laten adverteren. Heel interessant, want die hebben een hoog share-gehalte, en gaan vaak in rap tempo over het net.

Of alleen op viral's. Een bezwaar; je krijgt dan ad's voor viral's (ook halve ad's natuurlijk..). Een dagelijks wisselende Featured Video's of Youtube Top 100 zou daar geschikt voor zijn. En zo blijven er ook een hele hoop over (in de long-tail..), die niet gesponsored zijn..

Er kan ook gevarieerd worden tussen verschillende typen tags. Zo geef je een adverteerder bijvoorbeeld 'golden tags' die 3x zwaarder ranken dan de gewone user tags. Het algoritme pas je aan door sponsored results in te voegen in de organic results (wel alleen binnen de directory video), waardoor de sponsored video's er 'relevanter' uitkomen. Meer een Yahoo-manier misschien dan iets voor Google, maar toch, 't zou kunnen. Nadeel voor dit model is wel dat er op Youtube inmiddels 'n hele hoop keyword spam staat die dit model wat moeilijker maakt...Bekijk maar 'ns, en klik dan op de 'More-button' aan de rechterkant...

Een hele mooie zou daarom zijn om de originele uploaders op Youtube te laten delen in hun content-plaatsing via hun publisher ID. Op DC jatten we ook wel eens een video'tje van Youtube waarvan wij denken...interessant! Wanneer je de originele uploader z'n publisher ID in de code van de video laat invoegen, en hij die daarna ook in een AdSense-format kan gieten op zijn eigen blog, heb je een model. Voor adverteerders bijzonder aantrekkelijk om te adverteren op een (viral) video die zich rap over het net verspreidt, èn, heel belangrijk, waarbij je boodschap ook gezien wordt. Afhankelijk van het aantal keer dat de video ge-shared wordt wordt er afgerekend. Voor (re)publishers levert dat via AdSense geld op, Google verdient door de populairste video's (uit de kop van de long tail..) op grotere schaal te laten delen met de commuity.

Google natuurlijk al een tijdje met allerlei formats in AdSense en Adwords. Eerst met plaatjes, maar later kwam daar bij. Lijkt precies te passen!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in