Google koopt YouTube voor 1,65 miljard dollar


Google heeft YouTube gekocht voor 1,65 miljard dollar in Google-aandelen en heeft daarmee van de oprichters van het 20 maanden oude internetbedrijf miljonairs gemaakt. Volgens The Financial Times blijft de startup in San Bruno, Californië zitten en blijven de 67 werknemers, inclusief oprichters Chad Hurley en Steve Chen bij het bedrijf zitten. Het nieuws van de overname werd bekend gemaakt na het sluiten van de beurs. Op de site van Google is een webcast beschikbaar met meer informatie.
Wat nu gaat spelen is de vraag of Google te maken gaat krijgen met rechtzaken over het schenden van auteursrecht, zoals dat eigenlijk in veel van de gratis te bekijken filmpjes op YouTube het geval is. YouTube heeft al drie deals gesloten met grote Amerikaanse media-ondernemingen als Warner Bros om de wind uit de zeilen te halen, maar de vraag is of dat afdoende is.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok is het de vraag of het Google lukt om met YouTube snel geld te gaan verdienen. De omstandigheden zijn uitermate gunstig nu steeds meer jongeren liever naar films op YouTube kijken en minder naar de televisie en dus voor adverteerders goed bereikbaar worden. Daar staat tegenover dat Google ondanks gesprekken met bijvoorbeeld filmmaatschappijen nog steeds grote auteursrechtelijke risico's loopt en dus nog grotere aanloopkosten kan hebben.
Met de overname van YouTube doet Google een van de grootste aquisities in zijn achtjarige bestaan. Vorig jaar betaalde het bedrijf nog 580 miljoen dollar contant voor MySpace wat uiteindelijk een goede investering bleek.
YouTube lijkt een verzamelplek van amateurcontent, maar veel van de succesvolle en dus meest bekeken filmpjes zijn gemaakt door professionals, al dan niet vermomd als hobbyfilmers. YouTube schijnt daardoor te bevestigingen dat goede content door gebruikers herkent en gewaardeerd wordt en meer impact heeft dan de doorsnee huis tuin en keuken films. Het blijft afwachten of de huidige gebruikers het pikken als Google de films verder gaat professionaliseren, maar de geschiedenis tot nu toe laat alleen maar zien dat leuke en opmerkelijke filmpjes het goed doen onder de jongeren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid