Overslaan en naar de inhoud gaan

X (Twitter) schrapt advertentiefunctie die 100 miljoen dollar opleverde

De timing is opvallend, want de advertentie-inkomsten liggen de helft lager dan vorig jaar.
X Twitter
X is de nieuwe naam van Twitter
© Afbeelding: Shutterstock
X Twitter
X is de nieuwe naam van Twitter
© Afbeelding: Shutterstock

X, voorheen bekend als Twitter, schrapt per direct een advertentiemogelijkheid die volgens nieuwswebsite Axios honderd miljoen dollar per jaar opleverde. Een opvallende keuze, want X-eigenaar Elon Musk gaf recent aan dat de advertentie-inkomsten van het socialmediaplatform ongeveer de helft lager liggen dan vorig jaar. 

related partner content for mobile comes here

Niet meer statisch

Een merk kan sinds deze week niet meer zijn X-account in de tijdlijn van gebruikers vertonen om nieuwe volgers te werven. Die advertentiefunctie bevatte een volg-knop en gaf merken inzicht over het aantal vertoningen en nieuwe volgers. Maar X heeft de statische advertentiemogelijkheid geschrapt omdat het bedrijf zich wil focussen op multimedia-reclamefuncties. 

Daarom heeft de productafdeling van X de functie in kwestie per direct met pensioen gestuurd. Een beslissing die de klantenafdeling van X pas kort van tevoren te horen kreeg, meldt Axios op basis van een anonieme bron. 

Adverteerders terughalen

Sinds Elon Musk Twitter (onlangs hernoemd naar X) in oktober 2022 overnam voor omgerekend zo'n 41 miljard euro, zijn veel bekende adverteerders van het platform vertrokken of hebben ze hun advertentiebudgetten verlaagd. Dat komt voornamelijk door onzekerheid over het platform, met name de brand safety. Op verzoek van Musk heeft het socialmediabedrijf de vrijheid van meningsuiting verruimd, duizenden eerder verbannen accounts weer toegelaten en de moderatie teruggeschroefd. Veel merken durven daarom niet meer te adverteren omdat ze bang zijn dat hun reclames bij controversiële tweets verschijnen, met alle reputatierisico's van dien. 

De vlucht van adverteerders raakt X hard in de portemonnee. Volgens Musk zijn de advertentie-inkomsten met zo'n vijftig procent gedaald. Aan de nieuwe X-ceo Linda Yaccarino de taak om merken weer aan boord te krijgen. Yaccarino bracht in haar eerste weken onder meer het brand council terug en introduceert een nieuwe brand safety-tool.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in