Overslaan en naar de inhoud gaan

Weinig vertrouwen in webmetingen en analyses

Een interessante studie van webanalysebureau WebTrends over het blokkeren van cookies en de gevolgen daarvan voor online metingen: Volgens…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

26 procent van de ondervraagde bedrijven zou volgens het bureau totaal geen zicht hebben op de benutting van hun website.

related partner content for mobile comes here

WebTrends ondervroeg marketeers naar aanleiding van een onderzoek van naar het blokkeren van cookies door consumenten. Daaruit bleek dat maar liefst 28 procent van de consumenten cookies verwijdert of weigert, waardoor veel metingen niet meer accuraat zijn.

Volgens Webtrends ligt dat percentage iets lager, gemiddeld 12 procent, met uitschieters van 17 procent in bijvoorbeeld retail.
26 procent van de marketeers echter heeft twijfels bij de metingen van hun online marketingacties. Er moet dan ook nodig iets gedaan worden aan dit gebrek aan vertrouwen, aldus WebTrends, ook omdat slechts 5 procent van de respondenten echt overtuigd is van de preciezie van de online resultaatsmetingen.

43 procent, heeft 'voldoende vertrouwen' in de gegevens. 13 procent identificeert bezoekers uitsluitend op basis van hun IP adres, maar geven aan daarmee hun bezoekers onvoldoende te kunnen volgen.

Slechts 1 op de 5 bedrijven kent de omwegen en de paden van bezoekers die niet volgens het conversie scenario surfen. Deze 20 procent heeft dan ook een sluitende oplossing voor de performancemeting. De helft kijkt alleen maar naar de doorklikratio of onderzoekt zelfs helemaal niets.

Het weigeren of blokkeren van cookies van derden door de gebruikers is de afgelopen 16 maanden met meer dan 300 procent toegenomen. WebTrends ziet de nood aan accurate en betrouwbare cijfers dan ook verder toenemen. Een online strategie kan onmogelijk gestuurd worden zonder de juiste meetinstrumenten, aldus de webanalis-ten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in