Overslaan en naar de inhoud gaan

Wehkamp schrapt duizenden artikelen van Beslist.nl

Conversiepixel schiet Wehkamp in verkeerde keelgat. Het bedrijf verwijdert daarom eenderde van het aanbod bij prijsvergelijker Beslist.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat schrijft vandaag.

related partner content for mobile comes here

Beslist.nl lanceerde enkele weken geleden een nieuw verdienmodel waarbij webwinkels niet betalen voor elke bezoeker die ze via Beslist.nl binnenkrijgen, maar een hoger bedrag betalen voor de gerealiseerde verkopen. Daarvoor moeten webwinkels echter wel een zogeheten conversiepixel plaatsen die het verkeer kan volgen. Daarmee krijgt Beslist.nl inzicht in verkeer van de webwinkels en het gedrag van de klanten. 

gaven Coolblue en Fonq al te kennen de gewraakte conversiepixel niet te zullen accepteren. Wehkamp neemt nu als eerste maatregelen: het schrapt een derde van zijn aanbod bij de vergelijker. Wehkamp vindt het ten eerste kwalijk dat Beslist.nl alle transacties en alle inzichten tot zijn beschikking krijgt en vindt het daarnaast oneerlijk dat Beslist.nl in dit verdienmodel geld krijgt op basis van brutoverkopen. Als een klant iets retourneert moet Wehkamp het geld teruggeven aan de klant, maar Beslist.nl niet aan Wehkamp.

"Vergelijkers zijn goed voor minder dan 10 procent van onze omzet. Kleinere shops kunnen misschien niet zonder hun verkeer. Wij wel", aldus Alexander van Slooten, marketingdirecteur bij Wehkamp, tegenover Emerce.

Fonq en Coolblue geven dezelfde reactie aan Emerce. Jeremiah Albinus van Fonq: “Die pixel komt er niet. Dit is een machtsgreep. Ze willen van iedere aangesloten winkel in Nederland de diepste details zien. Denk aan: alle verkopen, productnummers van de verkopen, de productwaarde en het orderbedrag.”

Het nieuwe betaalmodel, dat op aangebrachte omzet is gebaseerd, wordt inmiddels doorgevoerd bij de kleinere webwinkels. De strategie nu is eerst de kleine shops te overtuigen en daarna de grote.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in