Weg met hard-sell


Al sinds de dagen van Descartes worden in de wetenschap gevoel en verstand als twee conflicterende grootheden gezien. De neurologen LeDoux en Damasio hebben aan dat oude paradigma een einde gemaakt en aangetoond dat de tegenstelling emotie-ratio schijn is. Want we hebben onze emoties nodig om goed te kunnen denken. Het gevoel zorgt ervoor dat we aan bepaalde zaken aandacht schenken en bepalen door wat voor bril we het bekijken.
Als een beeld positieve emoties oproept, dan zullen we er intensiever naar kijken en er eerder waarde aan hechten dan wanneer het negatieve emoties teweegbrengt. Dit nieuwe paradigma zou ook gevolgen moeten hebben voor onze kijk op reclame, stelt Erik du Plessis (Millward Brown). Het toont namelijk aan dat campagnes primair gericht moeten zijn op het opwekken van positieve emoties, bijvoorbeeld door gebruik te maken van humor of door de consument te ontroeren. De rationele argumenten komen op de tweede plaats. De nieuwe inzichten betekenen ook dat de klassieke Amerikaanse hard-sell benadering, waarbij de consument gebombardeerd wordt met rationele argumenten, het definitief aflegt tegen de Engelse soft-sell filosofie. En dat is goed nieuws voor iedereen die creativiteit een warm hart toedraagt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid