Vijf strategieën voor e-fulfillment
Vorig jaar rond de kerst ging er veel mis met de afhandeling en levering van bestellingen. Wat zijn goede e-fulfillmentstrategieën?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Volgens Hau L. Lee en Seungjin Whang (Stanford University) zijn twee concepten van essentieel belang voor efficiënte e-fulfillment. Ten eerste: maak meer gebruik van informatiestromen dan materiële stromen. En ten tweede: kapitaliseer maximaal op de bestaande fysieke pijplijnen en infrastructuren. Op basis daarvan kunnen vijf strategieën worden onderscheiden die leiden tot efficiënte uitvoering en levering van orders:
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
- ‘Logistiek uitstel’: op basis van nauwkeurige informatie wordt het verzendingsmoment zo veel mogelijk naar achteren geschoven. O.a. Hewlett-Packard werkt zo.
- ‘Dematerialisering’: materiële stromen (producten) worden vervangen door digitale stromen (producten). Van ansichtkaart naar e-card.
- ‘Resource-uitwisseling’: een aantal websites deelt hun resources.
- ‘Leveraged shipments’: verbetering van de delivery-value density door het bestaande netwerk voor verzendingen beter te benutten.
- ‘Clicks-and-mortar’: laat klanten zelf goederen afhalen bij fysieke outlets.
<#FONT SIZE=1>Bron: mit sloan management review<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid