Nefarma wil meer online voorlichting geven


Het grote gevaar hierbij is dat onjuiste informatie over geneesmiddelen breed wordt verspreid, aldus Cees de Visser, directeur van Nefarma, de belangenorganisatie voor de farmaceutische industrie in Nederland in De Telegraaf. In de Week van het Geneesmiddel, die vandaag begint, wordt veel aandacht besteed aan een goed gebruik van medicijnen. ´Wie kan de consument beter voorlichten over de werking van een bepaald middel dan de fabrikant zelf?´, zegt De Visser. In Nederland mag de farmaceutische industrie alleen reclame maken voor receptgeneesmiddelen bij huisartsen en specialisten. De consument rechtstreeks informeren is verboden. Momenteel is er nieuwe wetgeving in de maak voor de reclameregels voor farmaceuten. De Visser: ´De Inspectie Gezondheidszorg heeft als stelling dat als farmaceutische bedrijven voorlichting geven over bepaalde geneesmiddelen, dat gelijk staat aan reclame. Maar wij gaan mensen echt geen middelen verkopen die ze niet nodig hebben. Voor ons is het het allerbelangrijkste om op een zo goed mogelijke manier informatie te verstrekken om het gebruik van geneesmiddelen te verbeteren. Immers, wij hebben als fabrikant product-aansprakelijkheid. Daarom pleiten we voor websites met een bepaald keurmerk, zodat de consument kan zien dat het in orde is.`
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid