Vervelende pop-up aan het verdwijnen
WebAds beheert een advertentienetwerk van meer dan zeventig websites waaronder die van De Telegraaf en Sanoma Uitgevers. Naar aanleiding van commentaar van website bezoekers en diverse nieuwsberichten over de irritatie die pop-ups teweeg brengen, heeft WebAds besloten een onderzoek in te stellen naar de houding van de Nederlandse internetbevolking ten opzichte van pop-ups. Dit onderzoek is in december 2003 uitgevoerd door NFO Trendbox. Uit dit onderzoek blijkt dat bezoekers websites vermijden als ze weten dat daar pop-ups getoond worden. Bovendien worden pop-ups door 91 procent van de ondervraagden als vervelend of als heel erg vervelend ervaren.
‘Wij merken dat veel bezoekers van de sites in ons netwerk gebruik maken van pop-up killers en verwachten dat dit nog verder zal toenemen. Bovendien is duidelijk dat de bezoeker pop-up advertenties als irritant ervaren. Om het internet als een kwalitatief hoogwaardig medium te behouden, is het belangrijk dat we deze stap zetten’, aldus Tjeerd Kooij, Managing Partner van WebAds.
Marcel Udo, Project Manager Internet bij De Telegraaf, zegt: ‘De Telegraaf portal is een hoogwaardig advertentiemedium en dat houden wij graag zo. Pop-ups passen daar niet meer bij. De beslissing om niet langer deze advertentievorm te plaatsen, sluit dan ook goed aan bij onze uitgangspunten. Als alternatief bieden wij binnenkort op de meeste pagina’s Large Rectangles, minstens zo effectief en veel minder irritant voor de bezoeker.’
Bij MSN speelt dezelfde ontwikkeling. Rob Molenaar, sales manager: ‘MSN heeft gemak en plezier van het gebruik van internet hoog in het vaandel staan. Deze actie is er op gericht om onze gebruikers een nog betere ervaring op MSN.nl te bieden.’ Voor adverteerders ontwikkelt MSN als alternatief voor de pop-ups nieuwe mogelijkheden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid