Google is geen miljarden waard
Het is niet zo gek dat Google zo populair is geworden. Het zoekt vaak sneller en efficienter dan de zoekfunctie van online retailers en dienstverleners, en met behulp van de Google toolbar wordt gelijk een einde gemaakt aan alle ongewenste pop-ups. Maar de hype rond de beursgang is sterk overdreven, vindt Forrester CEO George Colony.
Waarom?Op de eerste plaats heeft het bedrijf concurrenten om niet te zeggen vijanden (MSN, AOL, Yahoo), die links en rechts gepasseerd worden door Google’s promotie van de betaalde search ten koste van hun banners en pop-ups. Op de tweede plaats zijn er geen entry barriers. Weliswaar was de switch van oudere zoekmachines naar Google een kwestie van seconden voor veel internetter; maar de switch van Google naar een ander kan dat ook zijn. Een internetmonopoly is afhankelijk van hoge switchkosten voor de consument, en die zijn er niet. Google’s marktpositie is dus onbeschermd. En ten slotte: het web verandert en het zoeken gebaseerd op HTML links gaat plaats maken voor content als games en nieuwe structuren als XML.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe wereld moet dus kalm en rationeel reageren op de beursgang, meent Colony. Een waardering van 6 miljard is geweldig; 15 miljard is mogelijk het begin van internetzeepbel II. Google raadt hij aan een diversificatie-strategie te volgen en zich een verdedigbare marktpositie te verwerven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid