Overslaan en naar de inhoud gaan

Tweetlympics: ‘Kromo’ en ‘de Mart’ meest besproken

Tijdens deze Olympische Spelen werden niet alleen sportieve records gebroken. Met bijna 300.000 online berichten, waarvan 71 procent…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zowel supporters als deelnemers waren zeer actief op social media als Twitter en Facebook. Dat de Spelen online enorm leefden, blijkt wel uit het grote aantal berichten sinds het ontsteken van de Olympische vlam op 27 juli. In totaal werden tijdens de dertigste Olympische Spelen 260.180 online berichten geplaatst. Ondanks de door vele atleten ingelaste Twitterpauze was nog altijd 71 procent van deze berichten afkomstig van Twitter.

related partner content for mobile comes here

In het zwembad won ze al tweemaal goud en één keer zilver, maar ook online was Ranomi Kromowidjojo de concurrentie te snel af. “Kromo” werd met 31.736 berichten het meest genoemd van alle Nederlandse atleten. Online zilver was er voor turner Epke Zonderland met zijn unieke oefening aan de rekstok. Wielrenster Marianne Vos werd derde met 24.021 berichten. De goedlachse sprinter Churandy Martina groeide uit tot nationale held. Hij wist de meeste online berichten te genereren zonder een medaille te winnen, waarbij opvallend vaak het woord “blij” viel: “Waar kan ik een Churandy shirt met "ik ben blij" erop bestellen? .”

De Spelen waren voor de Nederlandse ploeg uitermate succesvol, maar voor een aantal atleten liep Londen 2012 uit op een deceptie. Dat is terug te zien in het sentiment. Van judoka Guillaume Elmont werd een medaille verwacht, maar hij werd al in de eerste ronde uitgeschakeld. Dat leidde tot 73 procent negatieve berichten. Schermer Bas Verwijlen sneuvelde in de tweede ronde en behaalde daarmee 70 procent negatieve berichten. Opvallend vaak was zijn houding onderwerp van gesprek: “Wat een arrogant kwalletje die Bas Verwijlen .” De meest positieve atleet van deze Spelen is ongetwijfeld Churandy Martina, maar als het gaat om de meest positieve berichtgeving moet hij de roeisters van de Vrouwen Acht laten voorgaan met 97 procent positieve berichten. Martina wordt met de 4x100 meter estafetteploeg wel tweede in deze strijd, met 96 procent positieve berichten.

De meest besproken persoon van de Spelen is echter geen atleet. Dat was Mart Smeets. Met 40.438 berichten werd over “De Mart” meer gesproken dan over welke Nederlandse Olympiër ook. De presentator van het programma London Late Night kwam in opspraak door zijn krakkemikkige Engels (“I cum toe joe” terwijl hij richting Johann Olav Koss liep), ‘gebrek aan feitenkennis’ en zijn houding ten opzichte van gasten, met als ‘dieptepunt’ het zuigerige vraaggesprek met Manon Flier. Het leverde hem onder meer kritiek op in de vorm van een speciale Mart Auf Wiedersehen Smeets Facebookpagina en een heuse Mart bingo op.

Bekijk de Infographic:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in