Overslaan en naar de inhoud gaan

Trends ontstaan als bosbranden

Malcolm Gladwell’s tipping point-theorie klopt niet. Zegt Duncan Watts.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe zet je een nieuwe trend in gang? Volgens de klassieke marketingtheorie heb je daarvoor opinieleiders nodig, die hun invloed gebruiken om anderen over de streep te trekken. In de loop van het ontstaansproces wordt een omslagpunt bereikt, zoals Malcolm Gladwell betoogt in zijn wereldwijde bestseller The tipping point.

related partner content for mobile comes here

Dan komt een sneeuwbaleffect op gang en zijn de producten al snel niet meer aan te slepen. Het is een aantrekkelijke theorie, die marketeers verleidt om hun kaarten op opinieleiders te zetten in de hoop dat zij de trend in gang kunnen zetten. Maar volgens de Amerikaanse onderzoeker Duncan Watts klopt er niet veel van.

De meeste trends ontstaan pas als de tijd er rijp voor is. Nieuwe trends hebben veel weg van een bosbrand: als de omstandigheden geschikt zijn, kunnen ze overal en op elk moment ontstaan. Zoals na een droge periode het kleinste vlammetje een grote brand kan veroorzaken.

Opinieleiders heb je er niet voor nodig. De tipping point-theorie is louter wijsheid achteraf, aldus Watts: de toevallige aanjagers van de trend worden achteraf bestempeld als invloedrijk.

Een harde boodschap, gezien het feit dat marketeers jaarlijks miljarden uitgeven om opinieleiders te bereiken. Dat is dus weggegooid geld. Wat kun je dan wél doen om een trend te bespoedigen? Watts komt uit bij een methode die vaak als ouderwets wordt bestempeld maar nog steeds prima blijkt te werken: goede oude massamarketing.

Bron: Fast Company

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in