Overslaan en naar de inhoud gaan

(Top of Flop) Churandy Martina & Remia

Remia zet in de commercial voor het nieuwe product ‘Ovenschotels’ Churandy Martina in. Wouter Jacobs van MarketResponse onderzocht of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een beroemdheid in een commercial kan zorgen voor een hoge attentiewaarde. Daarnaast kunnen positieve gevoelens/associaties die consumenten hebben bij de celebrity afstralen op het merk.
Hij is Olympisch finalist en Nederlands recordhouder op de 100 meter sprint.

related partner content for mobile comes here

De sport scoort tamelijk gemiddeld, niet goed, ook niet slecht. Bij een pre test kijk ik primair naar twee factoren: Attention (attentiewaarde) en Bonding (versterking van de band tussen merk en consument). Op beide factoren is de spot niet in staat om de normen te halen. In het door MarketResponse gehanteerde add+impact-model komen beide zaken samen in de Commitment score. Deze spot scoort iets onder de norm, ongeveer op het gemiddelde van in Nederland geteste commercials.

Lovers and haters
De spot is grappig bedoeld en er zijn ook zeker flink wat consumenten die de spot leuk vinden. Maar er zijn ook te veel kijkers bij wie de spot irritatie oproept. Enige polarisatie in de feedback van kijkers is goed, maar bij deze spot zien we dat slechts iets minder dan helft de spot leuk vindt en dat ruim een derde zich negatief uitlaat over de spot. Dat is te weinig positief en te veel negatief voor een grappig bedoelde spot. De inzet van Martina op deze manier leidt dus onvoldoende tot de gewenste positieve aandacht.

De spot slaagt er behoorlijk goed in om te communiceren dat Remia een nieuw product op de markt brengt. Kijkers spelen ook in ruime meerderheid terug dat je er (zeer) snel een maaltijd mee kunt bereiden. Nieuw en snel wordt dus goed gecommuniceerd. De spot slaagt er echter onvoldoende in consumenten echt enthousiast te maken. Kijkers koppelen naast snelheid niet of nauwelijks andere belangrijke waarden als lekker, gezond, gezellig, samen, et cetera terug. Ik denk wel dat dat nodig is om trial te genereren.

Conclusie
De spot van Remia scoort gemiddeld. Te weinig consumenten vinden de spot leuk, te veel mensen zijn geïrriteerd. Enthousiasme voor dit nieuwe product lijkt te ontbreken.

De column van Wouter Jacobs van MarketResponse (met de meethode) staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 4.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in