Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook Home, een Android Launcher

Mark Zuckerberg introduceerde gisteravond vol trots Facebook Home. Hiermee komt hij naar eigen zeggen de ‘mobile first’ belofte na die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mark Zuckerberg introduceerde gisteravond vol trots . Hiermee komt hij naar eigen zeggen de ‘mobile first’ belofte na die hij begin 2012 maakte.

related partner content for mobile comes here

Maar wat is Facebook Home nou eigenlijk? Kort door de bocht is het een Android Launcher: een aangepaste schil over Google’s mobile OS Android. Hiermee stelt Facebook op smartphones de persoon centraal i.p.v. de apps.

Home bestaat uit drie onderdelen: de Cover Feed, Chat Heads en App Launcher. Cover feed vervangt het standaard lock- en homescherm door een Facebook Newsfeed met de laatste updates en foto’s van Facebookvrienden. Chat Heads vervangt de notificatiebalk voor berichten door in welke app dan ook een overlay in het scherm te tonen. Helaas lijkt het erop dat Chat Heads alleen SMS berichten en Facebook Chats zal ondersteunen. Het gebrek aan WhatsApp ondersteuning, de meest gebruikte messaging client op het moment, lijkt een groot gemis.

Door middel van swipebewegingen kan de gebruiker vanuit de Cover Feed de App Launcher openen met ‘favoriete apps’ en ‘alle apps’. Enigszins onlogisch heeft Facebook de drie knoppen ‘Status update’, ‘foto’s uploaden’ en ‘inchecken’ bovenaan de pagina’s met apps geplaatst.

Facebook Home brengt ook een hoop nieuwe gebaren met zich mee, bijvoorbeeld om de App Launcher te openen of notificaties te verwijderen. Gebaren die voor de gemiddelde Androidgebruiker nog wel even wennen zullen worden.

Facebook Home ‘alternatieven’
Is Facebook Home een uniek product? Vanuit een third party gezien wel. De meeste mobiele telefoon producenten leveren hun toestellen tegenwoordig met een aangepaste Androidversie (Launcher) en hebben zo de afgelopen jaren hun eigen gooi gedaan naar een persoonlijke Android Launcher met nadruk op social. Het meest recente voorbeeld is HTC, dat bij haar vlaggenschipmodel HTC One HTC Sense met BlinkFeed installeerde. BlinkFeed presenteert nieuwsitems vanuit diverse mediaoutlets op het Android startscherm en is daarin niet exclusief aan één sociaal platform verbonden.

Ook Blackberry heeft geprobeerd social een belangrijkere rol te geven in haar Blackberry 10 platform in de vorm van de Blackberry 10 Hub. Maar al in 2010 presenteerde Samsung op de Galaxy S2 de ‘Social Hub’, welke destijds Myspace en Facebook verweefde in het Androidtoestel.

Het verleden van de Facebook Phone
De geruchten dat Facebook bezig was met een mobiele telefoon begonnen in 2008 toen fabrikant INQ een mobiele telefoon uitbracht met, voor in die tijd, vergaande Facebook integratie. Hoewel het toestel niet officieel gelicenseerd was door Facebook liet Zuckerberg weten blij te zijn met de toewijding van INQ tot het sociale platform.

De geruchten dat Facebook een partnership zou zijn aangegaan met HTC stammen uit februari 2011, toen er foto’s verschenen van de HTC ChaCha. Dit toestel met volledig Qwerty-toetsenbord had een toegewijde Facebookknop. Het toestel kwam in juni 2011 op de markt maar droeg wederom geen officiële Facebooklicentie.

Hoewel Facebook HTC uiteindelijk aanwees als officiële OEM-partner kan INQ in zekere zin toch wel worden gezien als de aanstichter van Facebooks uiteindelijke route. In januari van 2011 bracht INQ de ‘Cloud Touch’ uit, een toestel met Android Launcher die het sociale netwerk diepgaand verweefde in het mobiele OS.

De slotvraag
Naast de gebruikelijke veiligheidsvraagstukken die opkomen als het een initiatief van Facebook betreft, is de grote vraag die mij bezighoudt na de presentatie van Facebook Home: wat zal deze differentiatie voor een effect hebben op de Facebookgebruikers op de diverse platformen? De verschillen in beleving tussen Facebook Home ingeschakelde Androidgebruikers en traditionele Facebook iOS-gebruikers zal namelijk groter en groter worden. Iets waar iOS gezien haar gesloten structuur niet in mee zal kunnen komen.

Dit artikel is een ingekorte versie van het stuk dat Christian Gravemaker voor schreef. Lees het hele artikel.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in