Overslaan en naar de inhoud gaan

Themablog (2) Hoe kunnen social media je merk afbreken? Tien tips hoe het niet moet

Molblog staat de komende week in het teken van social media en B2B marketing. Met bijdragen van Bertil Snel (worldwide partner marketing…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Molblog staat de komende week in het teken van social media en B2B marketing. Met bijdragen van (worldwide partner marketing Adobe Systems), Citrix Systems, Ingrid van den Nieuwenhof (head of Octane PR Benelux, foto links) en Sander van Buuren (consultant Lewis PR).

related partner content for mobile comes here

Deel 2 (auteur Ingrid van den Nieuwenhof): Hoe kunnen social media je merk afbreken? Tien tips hoe het niet moet

Regelmatig bespreken we met klanten de mogelijkheden die social media bieden. We vertellen echter ook wat de valkuilen zijn. Inmiddels hebben ruim 2 miljard mensen toegang tot internet en volgens onderzoeksbureau Nielsen bezoekt ongeveer tweederde van de internetbezoekers sociale netwerksites of blogs. Dit biedt organisaties mogelijkheden, maar met een gebrekkige social media-strategie helaas ook de nodige gevaren. In dit stuk beschrijf ik tien veelgemaakte fouten.

Fout 1. Ga gewoon aan de slag
Social media zijn geen nieuw fenomeen meer, dus verspil geen tijd aan onderzoek en planning. Je concurrenten zijn waarschijnlijk al een tijd bezig en dus een stuk verder dan jij. Begin daarom direct met het opstarten van een blog, Facebook- of Hyvespagina en stort je op een Twitter-account, voor het te laat is! De meeste netwerken zijn laagdrempelig, dus het zal je weinig tijd en moeite kosten om de eerste stappen te zetten.

Fout 2. Weg met richtlijnen
‘Online’ staat gelijk aan vrijheid van meningsuiting – richtlijnen zijn niet nodig. Je kunt toch niet controleren wat er allemaal gezegd wordt op het web, dus laat de controle los en stel geen bedrijfsbeleid op voor social media.

Fout 3. Maak gebruik van je merk
Aangezien jouw bedrijf uniek is, is iedereen geïnteresseerd in wat jullie te zeggen hebben. Wees brutaal, onbehouwen en laat je op alle kanalen gelden – zo val je op.

Fout 4. Zet alles in
De meeste social media tools zijn gratis. Download daarom iedere tool die je kunt vinden en ga er direct mee aan de slag. Zet nieuwe diensten lukraak in, zelfs wanneer ze nog in bèta zijn. Wat heb je te verliezen?

Fout 5. Investeer veel
Reserveer genoeg budget voor een social media-campagne. Er zullen zich namelijk talloze mislukkingen voordoen en die vragen de nodige investeringen. Integreer het social media-beleid vooral niet binnen je totale marketingstrategie en stel een afzonderlijke groep specialisten aan. ‘Gewone’ marketeers snappen toch niets van social media.

Fout 6. Verwacht een warm welkom
Online aanwezig zijn versterkt op zichzelf al je merkwaarde en zal resulteren in een positieve uitstraling. Het is onwaarschijnlijk dat je negatief commentaar zult krijgen en mocht dit wel gebeuren, dan moet je dat onmiddellijk de kop indrukken.

Fout 7. Altijd in discussie gaan
Indien iemand iets over je merk zegt, ga je direct in discussie. Niemand mag wegkomen met negatief commentaar. Met een debat krijg je altijd publieke steun en de opinie zal na verloop van tijd vanzelf omslaan, toch?

Fout 8. Een leugentje
Voeg zoveel mogelijk positieve commentaren over je merk toe aan blogs of fora van anderen (anoniem uiteraard). Zet daarnaast een bedrijfsblog op waarop je alleen je belangrijkste boodschappen communiceert. Verder zal het sturen van cadeaus aan bloggers hen zeker overtuigen om positief over je bedrijf te schrijven.

Fout 9. Bang voor klantfeedback
Zet geen open fora op en biedt geen mogelijkheden tot anonieme reacties. Klanten gaan dan namelijk dingen zeggen waar je helemaal niet op zit te wachten. Klantfeedback is vervelend en je hebt er niets aan.

Fout 10. Niet meetbaar?
Social media zijn moeilijk of niet te meten. Ga er dus wel mee aan de slag, maar meet de effecten niet. Het in verband brengen van specifieke social media activiteiten met pieken in je web traffic of de populariteit van je merk is immers onmogelijk en zonde van de tijd. Het vergroten van je aanwezigheid op het web zegt toch al genoeg over het succes van je campagne?

Door Ingrid van den Nieuwenhof, Head of OCTANE PR Benelux

Morgen: Hoe kun je social media inzetten voor het opbouwen van je merk? Tien tips hoe het wel moet. Door Sander van Buuren (Lewis PR)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in