Overslaan en naar de inhoud gaan

Surprise: Unilever verkoopt diepvriesactiviteiten

Unilever heeft vandaag aangekondigd dat het de diepvriesactiviteiten gaat verkopen, maar dat wisten we natuurlijk al lang.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Unilever heeft dat het de diepvriesactiviteiten gaat verkopen, maar dat wisten we natuurlijk al lang.

related partner content for mobile comes here

De buitenwereld had gedacht dat er vandaag ook een naam van de koper zou uitrollen, maar die is er vooralsnog niet. In Italie blijft diepvries overigens wel gehandhaafd, want daar is het de grootste activiteit, laat ceo Cescau weten.

Opportunistischer kan bijna niet: diepvries (omzet 2 miljard euro) moet weg, want het groeit te weinig, maar in Italië groeit het nog wel en dat houdt Unilever dus. Waar zitten dan de schaalvoordelen nog op het gebied van inkoop en verkoop aan grote retailers?

Het concern laat ook weten dat het afgelopen jaar een goed jaar was voor Unilever Nederland. Wat is er dan gebeurd?

'In een nog steeds moeilijke markt steeg de omzet van Unilever Nederland met een kleine 1 procent tot ? 1.162 miljoen. In 2005 was Unilever weer de grootste adverteerder van Nederland met brutobestedingen van zo'n ? 220 miljoen.
Daarnaast vond in 2005 de integratie plaats van de vroegere werkmaatschappijen tot de nieuwe
Unilever Nederland-werkmaatschappij op één locatie in Rotterdam.'

Ook Harry Brouwer is optimistisch: 'Unilever Nederland laat in 2005 een duidelijk herstel zien', zegt de chairman van Unilever Nederland. 'Gedurende het afgelopen jaar is hard gewerkt om onze basis te versterken en daarin zijn we geslaagd. In Nederland heeft Unilever groei gerealiseerd, met name door een sterkere focus op de bestaande producten en door diverse mooie productinnovaties. Tevens is in het kader van Eén Unilever een aantal bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld verkoop en HR, sterk vereenvoudigd.
'De consument ziet sinds 2005 de Unilever 'U' op al onze verpakkingen staan. Hiermee beoogt Unilever transparant en duidelijk te zijn. Als Partner in Sport van NOC*NSF laat Unilever ook zien dat Vitaliteit meer is dan alleen een bedrijfsmissie', aldus Brouwer.

Ice Cream and Frozen Foods (ICF) moest in 2005 echter alle zeilen bijzetten. 'Enerzijds omdat de marktomstandigheden daartoe dwongen, vooral op het gebied van ijs; anderzijds omdat de Business Unit met ingrijpende organisatieveranderingen te maken had.

'Wat dat laatste betreft, was ongetwijfeld de meest opvallende verandering de verhuizing van Den Bosch naar Rotterdam. ICF opereert nu onder één dak met de andere Business Units van Unilever Nederland en de positieve effecten zijn merkbaar. Op het ijsfront hadden de Unilever-merken last van de opkomende huismerken, maar ook van het slechte zomerseizoen.'

Diepvries en ijs is dus verhuisd naar Rotterdam, maar diepvries mag nu al weer zijn boeltje pakken. Het zal nog wel een paar jaar duren voordat het concern weer op de rit is, schat ik in.

Voor de cijfers van Q4 en de resultaten over 2005

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in