Spot: tv blijft belangrijk medium in het huishouden


Voor de adverteerder betekent het zelfs het voorlopige hoogtepunt in de toegang tot de consument, vindt Spot. De combinatie van het massabereik van televisie met het individuele contact op basis van internet.
Spot ziet op dit moment drie lang verwachte technische innovaties daadwerkelijk beschikbaar komen:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS1. Interactieve TV: het interactief maken van het televisietoestel en dat vercommercialiseren (decoders)
2. Internet TV: het brengen van Internet naar het televisietoestel (surfen, e-mailen)
3. Chat TV: het toevoegen van communicatie in een overlay over het televisiebeeld (chatten, MSN-en, bellen)
De invloed van de Personal Video Recorder (PVR) of de hard disk recorder valt in het niet bij deze ontwikkelingen, vindt Spot.
Spot: ‘De PVR voegt geen nieuwe content toe en wijzigt nauwelijks iets in de beleving van het televisiekijken. De hier genoemde innovaties betekenen daarentegen stuk voor stuk een ingrijpende wijziging in het gebruik van het televisietoestel en in de aandacht en beleving van het televisiekijken.’
Spot haalt de conclusies uit een zelf geinitieerd Tijdbestedingsonderzoek.
De attractiviteit van televisie blijkt groter dan ooit, meldt Spot. In de avonduren kijkt bijna de helft van de bevolking naar de televisie. Verreweg het grootste deel van de kijktijd vindt plaats zonder afleiding van andere activiteiten. Dit staat in schril contrast met onder andere het BVA-onderzoek van Alfred Levi, waaruit bleek dat slechts een op de vijf kijkers naar de tv kijkt en niet iets anders aan het doen is.
De activiteit die het meest genoemd wordt in combinatie met het televisie kijken is eten, concludeert Spot.
De computer rukt wel sterk op. Het schermengebruik domineert ’s avonds veruit de tijdbesteding, zegt Spot. ‘Van de mensen die 's avonds thuis zijn, zit bijna driekwart voor of achter een scherm, hetzij van de televisie, hetzij van de computer, hetzij van allebei.’
Spot denkt dat zodra de integratie van internet en televisie een feit is, een flink deel van het computergebruik en de bijbehorende communicatie zich zal verplaatsen naar het televisiescherm.
Het multitasken zal dan meer en meer plaatsvinden op één apparaat: de televisiecomputer. We kunnen op dat moment niet meer over multitasking spreken, dit wordt het multifunctioneel gebruik van het televisietoestel. ‘Alles wordt televisie.’
Wie gaat die verandering leiden? Spot denkt dat de televisie-exploitanten zich in een gunstige uitgangspositie bevinden. Naast de tv-commercial zullen zich allerlei nieuwe communicatievormen aandienen die eveneens zullen gebruikmaken van het televisietoestel. De tv exploitanten zijn al volop bezig met hun plaatsbepaling en het investeringsbeleid in de wereld van de nieuwe media, meldt Spot hoopvol.
Belangrijkste uitkomsten SPOT Tijdbestedingsonderzoek 2006:
Televisiebereik
1. Rond 21.30 uur kijkt bijna de helft van de bevolking televisie.
2. Grootste 'concurrent' van televisie is het buitenshuis actief zijn. Om 21.30 uur is ruim 1 op de 5 personen (22 procent) buitenshuis. Een kwart daarvan is bij iemand anders op bezoek. Rond 11 procent is in de weer met de computer.
3. Van de thuiszitters zit om 21.30 uur bijna driekwart op de een of andere manier bij een scherm, hetzij bij de televisie, hetzij bij een computer, hetzij bij beide. In de avonduren is het schermengebruik veruit de meest dominante activiteit geworden.
Aandacht voor televisie
4. Gemiddeld wordt gedurende bijna twee derde van de kijktijd (63 procent) exclusief televisie gekeken, dat wil zeggen dat er geen andere activiteit tegelijkertijd wordt verricht.
5. De aandacht voor televisie verschilt over de dagdelen. In de ochtend wordt het meest tegelijk met het televisiekijken gedaan, dan kijkt gemiddeld 28 procent zonder andere activiteiten. In prime time (20-23 uur), het belangrijkste tijdvak voor adverteerders, kijkt 73 procent naar de televisie zonder andere activiteiten tegelijkertijd.
Multitasking
6. De groepen die het meest andere dingen doen tijdens het tv kijken zijn 13-16 jarigen, bewoners van studentenhuizen en alleenstaanden tussen 30-50 jaar.
7. Het typische multitasken (combinatie van tv kijken, computeren, muziek en communicatie) stopt al rond 16/17 jaar. De groep van 17-29 jaar gaat meer het huis uit en gaat geleidelijk aan minder tv kijken. Maar áls ze kijken, kijken ze aandachtiger dan gemiddeld.
8. De activiteit die het meest met televisiekijken wordt gecombineerd is eten. Gemiddeld wordt gedurende 7 procent van de kijktijd gegeten.
9. 13-16 jarigen combineren televisiekijken met eten, huiswerk, persoonlijke verzorging en computeren.
10. Studenten geven aan ook te studeren bij de televisie. Tevens luisteren zij naar muziek op de televisie.
11. Alleenstaanden van 30-50 jaar combineren televisiekijken met eten, lezen in krant en/of tijdschrift en computeren.
SPOT staat voor de Stichting tot Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame. SPOT houdt zich bezig met de promotie van televisie als reclamemedium voor adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid