Social spam


Social media draait om je eigen netwerk en de mogelijkheid je relaties te onderhouden. Sharing & caring. De berichten waar we echt blij van worden zijn relevante nieuwtjes, filmpjes / foto's / woordgrapjes waar we om moeten lachen en persoonlijke aandacht. Advies vragen en geven. Dat is waar we het voor doen. Net als in het echte leven.
Toen ontdekte de commerciële wereld social media. En vonden een nieuw kanaal om met hun doelgroep te communiceren. In iedere social media workshop werden ze aangespoord: 'Het is geen keus of je iets met social media doet, er wordt nu al over je gesproken.' En: 'Het beste is om gewoon te beginnen en gaandeweg te leren.' Zo geschiedde. Waren in 2010 42 bedrijven uit de Top 100 van Nielsen actief op Twitter, nu zijn dat er 60. Helaas wordt in negen van de tien bedrijfsaccounts social media slechts als een extra zender richting de doelgroep gebruikt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWat bedrijven vergeten, of niet weten, is dat je volgers / facebookvrienden / linkedincontacten / youtubeabonnees geen klanten zijn. Het zijn je vrienden. Het zijn allemaal mensen, die toevallig een voorliefde hebben voor je product. Ze willen niet als klant benaderd worden, maar zich persoonlijk aangesproken voelen. Je moet als bedrijf iets toevoegen aan hun timeline. Net als in het echte leven.
Voor de verkiezing van #039;Marketingtalent of the year'">'Marketingtalent of the year' werden we als genomineerden gevraagd zoveel mogelijk buzz te genereren. Dus likes, tweets en mentions van de persoonlijke hashtag. Mijn strategie? Persoonlijke aandacht. Mensen meekrijgen in jouw flow. Laat ze weten wat het grotere doel is, waar zij van mee kunnen profiteren. Als vrienden. En bovenal bedank! Iedere stem van iedere volger is waardevol. Niet meer dan logisch dat je daarvoor je dank uitspreekt. Net als in het echte leven.
En toen had ik het niet meer in de hand. De beweging, die ik instartte met mijn nominatie, werd overgepakt door enthousiaste Lelystedelingen. Zij zetten zich vol in om met hun netwerk #mtoty_lysette">#mtoty_lysette op de eerste plaats te krijgen. Twitteraars uit Lelystad konden niet meer om mij heen.
Maar wanneer wordt de irritatiegrens bereikt? Wanneer is het genoeg? Teveel aandacht kan schade brengen aan je merk of persoon. Voor je het weet ben je social spam. De 'Leen' van social media. Het antwoord zit in je gevoel. Als je het gevoel hebt dat je teveel een beslag legt op je netwerk, dan is dat ook zo. Het zijn immers je vrienden, dus je kent ze. Je hebt een band met ze. Voel aan je water hoe ver je kunt gaan. Net als in het echte leven.
Meermalen heb ik dit voor ogen gehouden. Mijn netwerk is mij dierbaar. Die vriendschap wil ik nog veel langer dan de stemperiode behouden. Eén van mijn enthousiaste volgers tweette me: 'You can't win until you're not afraid to lose'. Ik ben niet bang om te verliezen*. Mijn winst zit in het feit dat mijn netwerk door deze verkiezing nog hechter is geworden. Met mij en met elkaar. Ze weten dat ik ze niks wil verkopen, maar hen waardeer voor wie ze zijn. Geen klanten of een doelgroep maar vrienden.
Dit ís het echte leven.
[*Uiteraard wil ik wel graag winnen. Voor mezelf, maar vooral voor Lelystad en alle stemmers die mij op deze plaats hebben geholpen.]
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid