Overslaan en naar de inhoud gaan

Scoor meer effect met minder geld

De marketingbudgetten worden krapper. Toch kan ook met minder geld nog heel wat worden bereikt, zo bewijst het Duitse Siemens Mobile. Het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Branding Funnel is een instrument waarmee de sterke en zwakke punten van een merk eenvoudig in beeld kunnen worden gebracht ('funnel' is Engels voor 'trechter'). Deze methode analyseert het potentieel van een merk aan de hand van dimensies als: doelgroep, bekendheid van het merk, imago, aankoopoverwegingen en koopgedrag, klantentrouw.

related partner content for mobile comes here

Bij Siemens bleek dat de bekendheidsgraad van het merk weliswaar relatief hoog was, maar die van de afzonderlijke producten veel minder. Verder onderzoek toonde aan dat er vooral bij de aankoop van de producten door de klant een probleem zat: een deel van het assortiment was niet overal voldoende verkrijgbaar, dan wel niet duidelijk uitgestald in de winkel. Ook ontbrak het aan goede ondersteunende informatie door het winkelpersoneel. Siemens Mobile besloot daarop het (gekrompen) marketingbudget met name in te zetten voor een Europese PoS-campagne, waarbij verkrijgbaarheid, zichtbaarheid en koopondersteuning centraal stonden. Met succes: het marktaandeel steeg binnen zes maanden met enkele procenten, en in sommige landen werd Siemens zelfs marktleider. Dat de hoge bekendheidsgraad bij deze actie een belangrijke ondersteunende rol speelde, hoeft natuurlijk geen betoog.

bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in