Scherpere regels voor sms-diensten
Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) heeft vrijdag maatregelen voorgesteld die een einde moeten maken aan misleiding. De maatregelen volgen op kritiek van onder meer de Consumentenbond en de Tweede Kamer op de werking van een gedragscode voor sms-diensten.
Hoewel die gedragscode al bijna een jaar geleden in werking is getreden, komen er nog steeds veel klachten binnen van consumenten over sms-diensten. Maandelijks gaat het om vier- tot vijfhonderd klachten, zegt Heemskerk.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaKlanten van telecombedrijven klagen vooral over advertenties voor de sms-diensten, onduidelijkheid over de kosten en beperkte mogelijkheden om afgeschreven bedragen terug te krijgen. Het gaat veelal om sms'jes voor bijvoorbeeld ringtones of wallpapers die door telecombedrijven namens sms-dienstverleners in rekening worden gebracht.
Voor Heemskerk is nu de maat vol. Hij vindt een aanpak van de reclame-uitingen en de betalingswijze ´dringend nodig', zo stelt hij. Heemskerk wil dat de telecomsector per 1 maart een aangescherpte gedragscode hanteert die er onder meer voor zorgt dat telecomklanten duidelijk krijgen te zien dat zij zich abonneren op een dienst. Overtreders van de code komen op een zwarte lijst terecht. Ook komt er wetgeving voor de inning van betaling voor sms-diensten.
De telecombedrijven Vodafone en T-Mobile kwamen eerder deze week in de beklaagdenbank terecht, omdat zij volgens de Consumentenbond geld innen van sms-diensten. De bond eiste in een kort geding dat er een verbod komt op het betalingssysteem dat de providers hanteren. De telecombedrijven stelden dat hun klanten dan ook verstoken raken van populaire sms-diensten zoals filemelders en weerberichten.
Vodafone stelde vrijdag er bij belang bij te hebben dat de overlast stopt die sommige sms-diensten veroorzaken. “In zijn algemeenheid juichen wij elke vorm van maatregelen toe, mits die effectief is”, zegt een woordvoerder tegen het ANP. T-Mobile benadrukte dat het allemaal wel mee valt met de klachten. Gemiddeld zijn er per week een of twee terechte klachten, aldus een woordvoerster. ´En als er dingen niet goed gaan, dan lossen we die op.'
Bron: ANP
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid