Roddelen op kantoor schadelijk in marketingorganisaties
27 procent van de ondervraagden geeft aan dat roddelen een negatief noch positief effect heeft op de werksfeer. Tien procent is van mening dat het juist een positieve invloed heeft.
De financiële crisis en de vrees voor het verliezen van de baan kan zorgen dat schadelijk roddelen de komende maanden toeneemt. The Creative Group: ‘Er wordt op iedere werkvloer geroddeld, maar in tijden van economische onzekerheid kunnen geruchten hardnekkiger en negatiever van toon worden. Werknemers kunnen gaan speculeren over veranderingen en geruchten verspreiden over collega’s die ze als hun concurrent zien.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOpen communicatie is de beste verdediging tegen een overactieve roddelmachine. Informatie snel en openlijk met iedereen delen kan voorkomen dat medewerkers gaan roddelen, meent het onderzoeksbureau. Dit geldt zeker als er belangrijke veranderingen aan zitten te komen.
Een paar tips van The Creative Group:
- Houd contact met de directieleden. Bezoek ze een-op-een. Professionals zijn wellicht geneigd hun bezorgdheid te uiten in een informele situatie
- Houd de deuren open. Medewerkers worden ongerust als hun managers achter gesloten deuren praten en op gedempte toon. Blijf zoveel mogelijk toegankelijk. Bespreek gevoelige zaken op minder zichtbare plaatsen.
- Wijs ‘slechte appels’ terecht. Spreek iemand die negatieve geruchten verspreidt, direct aan.
- Geef het goede voorbeeld: Vermijd praat over anderen. Zeg niets tegen anderen over iemand wat je niet persoonlijk tegen die persoon zou zeggen
.Bron: Marketingcharts
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid