Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclame Code Commissie spijkert SP aan 'wall of shame'

De Socialistische Partij trekt zich volgens de Reclame Code Commissie niets aan van de NEE/JA-sticker.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Socialistische Partij (SP) heeft een folder gedeponeerd in een brievenbus die was voorzien van een zogenaamde Nee/Ja-sticker. Het gaat om de folder die de politieke partij huis-aan-huis verspreidde naar aanleiding van het referendum van 6 april 2016 over het verdrag van de Europese Unie met Oekraïne. De Reclame Code Commissie: &; In de folder prijst de SP haar politieke denkbeelden met betrekking tot het associatieverdrag aan en roept zij op om bij het referendum ‘NEE’ te stemmen. Hoewel de folder ongeadresseerd reclamedrukwerk betreft, heeft de SP de folder gedeponeerd in een brievenbus die was voorzien van een zogenaamde Nee/Ja-sticker.&; De Reclame Code Commissie stelt vast dat de SP artikel 3.1 van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR) heeft overtreden.

related partner content for mobile comes here

Geen reactie
De klager heeft zich hierover per aangetekende brief beklaagd bij de SP, maar hierop is volgens de Commissie door de SP niet binnen vier weken gereageerd.

Naming and shaming
Het is niet de eerste keer dat de SP een uitglijder maakt, zegt de RCC. Die heeft de SP naar eigen zeggen al verschillende malen aanbevolen dan wel geadviseerd om niet meer op een dergelijke wijze ongeadresseerd reclamedrukwerk te (doen) verspreiden. De RCC: &;De SP blijft echter de bepaling betreffende Nee/Ja-stickers, die ook door een politieke partij gerespecteerd dient te worden, overtreden. De Commissie is van oordeel dat de SP zich niet eigenmachtig kan onttrekken aan de Code VOR, die een weergave is van maatschappelijke opvattingen. Daarom wordt deze uitspraak onder de aandacht van een breed publiek gebracht.&;

Vrijblijvend advies met ALERT
De Reclame Code Commissie formuleert de als volgt: &;Adverteerder heeft gehandeld in strijd met artikel 3.1 van de Code VOR. Nu sprake is van reclame voor denkbeelden adviseert de Commissie adverteerder om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Zij zal de uitspraak als Alert laten verspreiden.&;


 
 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in