Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijzenslag in supermarkten verwacht

Er komt komend jaar in de supermarkten een enorme prijzenslag aan, omdat het euro-effect dan is uitgewerkt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt onderzoeker Joop Holla van marktonderzoeksbureau GFK in Het Parool. Bovendien kan een matige loonontwikkeling en een matig consumentenvertrouwen de groei verder onder druk zetten. Aan het begin van het nieuwe jaar doet zich eigenlijk altijd een prijzenslag voor in de supermarkt. De cijfers wijzen volgens Holla uit dat de slag in januari extra hevig zal zijn. In januari 2002 was de omzetgroei in het eerste kwartaal negen procent, in het tweede kwartaal circa vijf procent en in het derde bijna vier procent. Holla denkt dat deze trend ook in het vierde kwartaal doorzet. Aan het begin van 2002 hadden consumenten nog niet het eurogevoel. Voor de meeste mensen was elf euro niet gelijk aan 25 gulden. Daardoor hebben ze in de eerste maanden meer geld uitgegeven dan ze hadden gedacht. ‘In 2003 ontbreekt het euro-effect’, legt de onderzoeker uit. ‘Bovendien valt Pasen later, wat een negatief effect heeft op de omzet. Daarom denk ik dat de supermarkten in januari flink gaan stunten, meer nog dan anders. De ketens willen proberen zoveel mogelijk omzet binnen te houden.'

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in