Overslaan en naar de inhoud gaan

Philips heeft weer sterkste reputatie

Voor het derde jaar op rij wint Philips de Reputation Institute Award. Nieuwkomers in de top 10 zijn AkzoNobel en CZ.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van de dertig grootste bedrijven van Nederland heeft Philips de beste reputatie, dat blijkt uit de jaarlijkse studie van het Reputation Institute. In 2008 en 2009 had Philips ook de sterkste reputatie. Cees van Riel, mede-oprichter van het Reputation Institute noemt de hegemonie van Philips ‘opmerkelijk’. Van Riel: ‘De transformatie van Philips naar een toonaangevend merk op het gebied van gezondheid en welzijn heeft een enorme positieve impact teweeggebracht op de reputatie van Philips. Echter, in 2001 kwam Philips niet voor in de top 10 van onze reputatieranglijst, hetgeen aangeeft dat reputaties met zorg moeten worden opgebouwd en tijd nodig hebben om tot wasdom te komen.’ De Rabobank eindigde net als vorig jaar op de tweede plaats. Nieuwkomer in de top 3 is Air France-KLM, dat FrieslandCampina naar een vierde plaats verdringt.

related partner content for mobile comes here

Volgens Marjorie Dijkstra, principal consultant bij Reputation Institute, zitten de reputaties van financiële instellingen weer in de lift. Dijkstra: ‘De markt trekt weer wat aan, je ziet dat het vertrouwen weer iets toeneemt.’ De grootste vooruitgang op reputatiegebied werd geboekt door Fortis en ING Groep. Fortis staat vanwege de sterke daling in voorgaande jaren nog wel steeds onderaan de ranglijst. ING Groep daarentegen is negen plaatsen gestegen, het neemt de 18e plaats in. De NS daalt het sterkst van allemaal, maar daalt hierdoor slechts één plaats in de ranglijst. RI wijt die sterke daling de slechte weersomstandigheden van de laatste tijd. Nuon valt in de ranglijst het hardst naar beneden. Het gaat van de 22ste naar de 26ste plaats in de lijst.

Wolters Kluwer en Océ vielen niet alleen uit de top tien, maar ook uit de hele ranking. De omzetcijfers namen dermate drastisch af dat de bedrijven niet meer tot de grootste dertig van Nederland konden worden gerekend. Nieuwkomers in de top 10 zijn AkzoNobel en CZ. Dijkstra: ‘Een prachtig resultaat van AkzoNobel, jarenlang schommelde het rond de 66 á 67 punten, nu komt het voor het eerst boven de 70 punten.’ Dijkstra verklaart de stijging door het innovatieve karakter van het concern, de uitbreiding in China, maar ook door de betrokkenheid die AkzoNobel bij de Cao-onderhandelingen toonde. Het succes van CZ ligt volgens Dijkstra onder andere in het actieve sponsorbeleid van de zorgverzekeraar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in