‘Ouders willen media-opvoeding zelf doen’
Tijdens deze week die wordt georganiseerd door Mediawijzer en partners staat de media-opvoeding van kinderen van 10 - 11 jaar door ouders centraal. Om hun rol als media-opvoeder optimaal in te vullen is het volgens de onderzoekers van belang dat ouders meer zicht krijgen op hun eigen mediagedrag en de invloed die dat heeft op het (toekomstig) mediagedrag van hun kinderen..
Kinderen op de basisschool vertonen op dit moment nog weinig ‘risicovol gedrag’ binnen de media. Dit verandert echter snel wanneer ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Ze gaan dan intensiever media gebruiken - soms tot wel 7 uur per dag- worden zorgelozer (privé-informatie online delen, onbekenden toevoegen in profielsite) en ontwikkelen gebrek aan focus. Om risicogedrag op latere leeftijd te voorkomen, is het volgens de onderzoekers belangrijk dat ouders al als hun kinderen op de basisschool zitten, gericht bezig zijn met media-opvoeding. Kinderen van 10-11 jaar staan immers nog open voor een gesprek hierover thuis, terwijl ze op dat moment al wel actiever omgaan met media.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaOuders die willen weten welk type ouder zij zijn en op zoek zijn naar media-opvoedtips, kunnen in het kader van de Week van de Mediawijsheid een ouderscan doen op www.mediaopvoeding.nl.
Het onderzoek kan hier worden gedownload.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid