Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Ouders willen media-opvoeding zelf doen’

Ouders vinden dat de eerste verantwoordelijkheid voor media-opvoeding bij hen ligt en niet bij school. Dit blijkt uit onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens deze week die wordt georganiseerd door en partners staat de media-opvoeding van kinderen van 10 - 11 jaar door ouders centraal. Om hun rol als media-opvoeder optimaal in te vullen is het volgens de onderzoekers van belang dat ouders meer zicht krijgen op hun eigen mediagedrag en de invloed die dat heeft op het (toekomstig) mediagedrag van hun kinderen..

related partner content for mobile comes here

Kinderen op de basisschool vertonen op dit moment nog weinig ‘risicovol gedrag’ binnen de media. Dit verandert echter snel wanneer ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Ze gaan dan intensiever media gebruiken - soms tot wel 7 uur per dag- worden zorgelozer (privé-informatie online delen, onbekenden toevoegen in profielsite) en ontwikkelen gebrek aan focus. Om risicogedrag op latere leeftijd te voorkomen, is het volgens de onderzoekers belangrijk dat ouders al als hun kinderen op de basisschool zitten, gericht bezig zijn met media-opvoeding. Kinderen van 10-11 jaar staan immers nog open voor een gesprek hierover thuis, terwijl ze op dat moment al wel actiever omgaan met media.

Ouders die willen weten welk type ouder zij zijn en op zoek zijn naar media-opvoedtips, kunnen in het kader van de Week van de Mediawijsheid een ouderscan doen op .

Het onderzoek kan worden gedownload.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in