`Consument wil benaderd worden via e-mail en post`
De bevindingen staan in de tweede editie (2011) van het Trendonderzoek Dialoogmedia, een periodiek onderzoek naar kanaalvoorkeuren van de consument. Het onderzoek is een samenwerkingsverband van DDMA, 2organize, ANWB Media en PostNL, en wordt uitgevoerd door Synovate.
Gedurende een periode van drie jaar worden de kanaalvoorkeuren van de consument in kaart gebracht. In het onderzoek komen zes branches aan bod: energie, media, charitatieve instellingen, financiële dienstverlening, toerisme/recreatie en telecom/ICT.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuOok maakt het onderzoek onderscheid in de kanaalvoorkeuren in drie fasen van de customer activity cycle: oriëntatie, aankoop en service.
Wat blijkt: de consument wordt bij voorkeur via e-mail (33 procent) en post (27 procent) benaderd door organisaties waar hij klant is. Hij ziet e-mail als een goedkoop, makkelijk en snel communicatiemiddel. Geadresseerde post ervaart de consument als betrouwbaar, persoonlijk en volledig.
Als de consument nog geen klant is van een organisatie, ontvangt hij de reclameboodschap bij voorkeur via e-mail (18 procent), folder (15 procent) of post (13 procent). Opvallend is dat de voorkeur voor benadering per folder door energieleveranciers, uitgeverijen en goede doelen is gestegen ten opzichte van 2010. De consument ontvangt echter nog maar weinig folders vanuit deze sectoren.
E-mail en folder worden in de perceptie van de consument het meeste ingezet. In vergelijking met vorig jaar is social media een duidelijke stijger. Met name in de branche toerisme/recreatie adverteert de marketeer meer op de online profielpagina van de consument.
Telefoon
De effectiviteit van de kanalen verschilt per branche. Gemiddeld komt de telefoon als meest effectieve wervingskanaal naar voren. Goede doelen werven daarentegen de meeste donateurschappen ‘aan de deur’. En bij aanbieders van vakanties of recreatie is de consument met name ontvankelijk voor e-mail en advertenties op internet.
De kanaalvoorkeur van de consument verschilt wel per fase van de customer activity cycle.
• De consument oriënteert zich veruit het meest online via de desktop/laptop (75 procent). Dit jaar oriënteert hij zich meer online via de smartphone/tablet dan in 2010. Deze toename laat zich in alle branches zien.
• De consument doet de aankoop eveneens het liefst online (via de desktop/laptop) (61 procent). In vergelijking met vorig jaar is de voorkeur voor online, zowel via de desktop/laptop als via de smartphone/tablet, licht toegenomen in nagenoeg alle branches.
• In de servicefase pakt de consument het liefst de telefoon (52 procent).
Oproep: DDMA voert in samenwerking met Tijdschrift voor Marketing, vier keer per jaar onderzoek uit om de DM-branche beter in kaart te brengen. Deze keer kunt u meedoen aan de nieuwste DM Barometer, over Telemarketing. Hoe kijkt u als marketingprofessional tegen dit medium aan? Vul de enquete hier in, het kost slechts 10 minuten van uw tijd.
Als dank ontvangt u het onderzoeksrapport in uw mailbox. De antwoorden worden uiteraard anoniem verwerkt.
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid