Overslaan en naar de inhoud gaan

‘NS schendt privacy klanten'

De Nederlandse Spoorwegen schenden de privacy van hun klanten met het plan individuele reisgegevens te bewaren en commercieel te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het College Bescherming Persoongegevens (CBP) heeft de NS op de vingers getikt. De NS wil individuele reisgegevens bewaren bij de invoering van de nieuwe OV-chipkaart.
Het CPB maant de NS zijn klanten eerst te vragen of het bedrijf over deze gegevens mag beschikken, zo staat in een brief van de privacy-toezichthouder.
Met de chipkaart weet de NS straks tot in detail waar een reiziger is geweest. De NS wil deze informatie gebruiken om persoonsgebonden aanbiedingen te doen, aldus de Volkskrant.
‘Wij willen met de OV-chipkaart zoveel mogelijk klanten bereiken’, zegt commercieel directeur Bert Meerstadt. Hij vindt dat de NS zich aan de wet houdt door de klant de mogelijkheid te geven zijn gegevens te laten schrappen wanneer hij bezwaren heeft.
Maar CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm is het hier niet mee eens: ‘De NS moet aantonen wat de noodzaak is deze op personen herleidbare reisgegevens te bewaren. Alleen commerciële redenen zijn niet genoeg.’

related partner content for mobile comes here

De enige uitweg die de wet biedt, volgens Kohnstamm, is dat de NS de klant eerst vraagt of hij wil meedoen. Wanneer de NS dit niet doet, zal het CBP het aanleggen van een databestand met deze gegevens verbieden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in