Normvervaging Amerikaanse campagnespotjes
Nu het slecht gaat met de Republikeinen gooien wanhopige kandidaten alles in de strijd om de gunst van de kiezer. In plaats van op de traditionele politieke onderwerpen, zijn de campagneboodschappen vooral gericht op het gemis van moraal op seksueel, financieel en op sociaal vlak bij tegenstanders. Niet zelden wordt daarbij zelfs ingespeeld op latente onderbuikgevoelens van racisme.
De negatieve spotjes sorteren volgens diverse experts wel effect. “Mensen kunnen hun afkeer er wel over uitspreken maar ze onthouden ze wel,”? vindt professor Tom Baldino van Wilkes University. Tegenwoordig lijken ze volgens sommige kenners echter een ander doel te dienen. “Negatieve spotjes verscherpen de bestaande visie dat fatsoenlijke mensen zich verre van de politiek moeten houden,' aldus professor Rich Hanley van Quinnipiac University. “Als je mensen laat walgen, trekken ze misschien hun handen af van de politiek en dat is het werkelijke doel van vandaag de dag,”? stelt zijn collega Shanto Iyengar van Stanford.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaNegatieve spotjes waren in het verleden accurater, beter onderbouwd en informatiever dan positieve boodschappen. Dat de retoriek afglijdt, lijkt vooral te danken aan de zogenoemde 527-groepen. Dat zijn niet-kandidaatgebonden organisaties die reclameboodschappen financieren, maken en uit laten zenden zonder dat formeel de kandidaat daar iets mee te maken heeft. Zo kleeft het onfatsoenlijk karakter van de uiting niet aan de kandidaat.
Internet speelt daarnaast een belangrijke rol in de normvervaging rond politieke boodschappen. Bleven veel spotjes in 2004 op nationaal niveau nog onopgemerkt, nu geldt dat als een lokaal spotje op het juiste moment maar genoeg stof doet opwaaien deze het vanzelf schopt tot een nationale spot. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid