Overslaan en naar de inhoud gaan

Normvervaging Amerikaanse campagnespotjes

In de aanloop naar de Amerikaanse Congresverkiezingen wordt in de campagnespotjes meer met modder naar tegenstanders gegooid dan ooit.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nu het slecht gaat met de Republikeinen gooien wanhopige kandidaten alles in de strijd om de gunst van de kiezer. In plaats van op de traditionele politieke onderwerpen, zijn de campagneboodschappen vooral gericht op het gemis van moraal op seksueel, financieel en op sociaal vlak bij tegenstanders. Niet zelden wordt daarbij zelfs ingespeeld op latente onderbuikgevoelens van racisme.

related partner content for mobile comes here

De negatieve spotjes sorteren volgens diverse experts wel effect. “Mensen kunnen hun afkeer er wel over uitspreken maar ze onthouden ze wel,”? vindt professor Tom Baldino van Wilkes University. Tegenwoordig lijken ze volgens sommige kenners echter een ander doel te dienen. “Negatieve spotjes verscherpen de bestaande visie dat fatsoenlijke mensen zich verre van de politiek moeten houden,' aldus professor Rich Hanley van Quinnipiac University. “Als je mensen laat walgen, trekken ze misschien hun handen af van de politiek en dat is het werkelijke doel van vandaag de dag,”? stelt zijn collega Shanto Iyengar van Stanford.

Negatieve spotjes waren in het verleden accurater, beter onderbouwd en informatiever dan positieve boodschappen. Dat de retoriek afglijdt, lijkt vooral te danken aan de zogenoemde 527-groepen. Dat zijn niet-kandidaatgebonden organisaties die reclameboodschappen financieren, maken en uit laten zenden zonder dat formeel de kandidaat daar iets mee te maken heeft. Zo kleeft het onfatsoenlijk karakter van de uiting niet aan de kandidaat.

Internet speelt daarnaast een belangrijke rol in de normvervaging rond politieke boodschappen. Bleven veel spotjes in 2004 op nationaal niveau nog onopgemerkt, nu geldt dat als een lokaal spotje op het juiste moment maar genoeg stof doet opwaaien deze het vanzelf schopt tot een nationale spot. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in