Overslaan en naar de inhoud gaan

NL lancering Children's Rights and Business Principles

UNICEF, Save the Children en het VN Global Compact Netwerk lanceren op 10 december de 'Children's Rights & Business Principles' in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De afgelopen jaren heeft het bedrijfsleven vooruitgang geboekt op het gebied van mensenrechten. De rechten van kinderen bleven volgens de initiatiefnemers van het de ‘Principles’ echter onderbelicht. Dat bedrijven kinderarbeid actief uit hun productieketen moeten weren, is volgens de betrokken organisaties in Nederland tegenwoordig een vanzelfsprekendheid. Maar er zijn vele andere manieren waarop bedrijven een positieve bijdrage kunnen leveren aan de situatie van kinderen. Om bedrijven hierbij te helpen en om kinderrechten onderdeel te maken van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), is dit pamflet gelanceerd.

related partner content for mobile comes here

In maart 2012 zijn de internationaal gelanceerd in Londen. Leiders uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, overheden én kinderen hebben wereldwijd actief bijgedragen aan de totstandkoming van de Children's Rights & Business Principles. De Principles bestaan uit tien richtlijnen die bevorderen dat een bedrijf verantwoord omgaat met de Rechten van Kinderen.

Het is volgens de initiators voor het eerst dat er speciale richtijnen zijn opgesteld, die bedrijven helpen om kinderrechten te respecteren en te waarborgen. Wat kunnen bedrijven volgens de betrokken organisaties doen om kinderen en hun rechten te respecteren? Bijvoorbeeld geen reclame maken met ongezond magere (rol)modellen. Werknemers 'familievriendelijke' werkuren bieden. Hotelketens kunnen hun werknemers trainen in herkennen van en actief optreden bij kindersekstoerisme. De telecommunicatie-industrie kan de gezondheid van kinderen verbeteren door te helpen gezondheidsinformatie te verspreiden via SMS. De financiële sector kan kinderen vanaf jonge leeftijd beter leren omgaan met geld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in