Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe koers De Persgroep op advertentiemarkt

De Persgroep komt per 1 januari met vernieuwingen op het gebied van positionering, prijsstrategie en productportfolio. Vandaag is daarvoor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De vernieuwingen worden gefaseerd doorgevoerd. De uitgever komt met een nieuwe koers om te wijzen op de vergeten factor ‘aandacht’. Dat is ook het thema van een business-to-business campagne, die in samenwerking met TBWA\Neboko wordt ontwikkeld. Een teaser daarvan is hieronder te zien.

In de nieuwe positionering staat de waarde van nieuwsmerken centraal. ‘Nieuwsmerken zijn media die de volle, onverdeelde aandacht van hun lezers krijgen, en deze aandacht zorgt voor effectief bereik’, zo meldt De Persgroep. 

Perceptieverandering
Het doel van de nieuwe positionering is om in de markt een perceptieverandering teweeg te brengen en om ‘aandacht’ opnieuw op de kaart te krijgen bij adverteerders, media- en reclamebureaus. Daarnaast gaat De Persgroep structureel investeren in onderzoek om betekenis te geven aan het thema. 

‘Realistische prijzen’
De afgelopen jaren is te veel ‘lucht’ ontstaan tussen bruto en netto prijzen, waardoor deze onvoldoende transparant zijn, aldus De Persgroep. Het uitgangspunt is om een ‘fair price’ te vragen. In de nieuwe prijsstrategie staan realistische prijzen, eenvoud en duidelijkheid centraal:
1. Realistisch: bruto basisprijzen van de meeste printproducten worden gemiddeld genomen gehalveerd
2. Eenvoudig: alle prijzen zijn op basis van Cost per mille (CPM): één basisprijs per product maal bereik
3. Duidelijk: alle prijzen staan in één overzicht om multimediaal en multi-merk adverteren te faciliteren


related partner content for mobile comes here


 
Productportfolio Persgroep moet duidelijker
Daarnaast is het productportfolio van de Persgroep de afgelopen jaren minder overzichtelijk geworden. Daarom wordt ook dit in de vernieuwing aangepakt. Door een wildgroei aan varianten en doelgroepproducten wordt in het printportfolio gesnoeid. Daarover geeft De Persgroep nog geen details.
Het digitale portfolio wordt juist uitgebreid, onder andere met meer mobiele mogelijkheden. Ook het Programmatic Buying portfolio wordt verder uitgebreid.

‘Geen verkapte prijsverhoging’
Willem-Albert Bol, manager marketing advertising: “Er leeft een merkwaardige discussie over print versus digitaal. Anno 2014 is die achterhaald: print en digitaal lopen bij nieuwsmerken naadloos in elkaar over. Het is dus tijd om uit deze negatieve perceptie te komen. Dat kan alleen met trots en energie. Onze nieuwsmerken realiseren dagelijks ruim 6 miljoen contacten met 3,8 miljoen unieke personen, die ons elke dag 18 minuten van hun aandacht geven. Dit verhaal moet veel sterker verteld worden. Voorwaarde is wel dat wij zelf onze zaken op orde hebben. Daarom is een nieuw en reëel prijsbeleid het perfecte startpunt.’
 
Christel van den Hazel, directeur advertising: ‘De nieuwe prijsstrategie laat zien dat wij dit heel serieus nemen. Wij willen echt op een frisse en andere manier werken. Het betreft geen verkapte prijsverhoging en netto afspraken voor gemaakte deals worden niet eenzijdig aangepast. Wij gaan de komende maanden met onze vaste klanten in gesprek om een goede transitie te faciliteren.’ ​

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in